اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چین شمشیر را از رو بسته است

جنگ چین با بیت کوین با ایجاد آخرین محدودیت برای استخراج رمزارزها در این کشور به مرحله ای دیگر رسیده است.
بانک مرکزی چین روز گذشته اعلام کرد یک شرکت که مشکوک به ایجاد نرم افزارهای معاملات ارزهای مجازی بوده را می بندد. بانک مردم چین در پکن هم چنان به موسساتی که هر نوع خدماتی درباره رمزارزها ارائه می کنند، از جمله خدمات بازاریابی یا تامین  هشدار داده است.
به گزارش سی ان بی سی، این نخستین بار نیست که دولت اقتدارگرای چین به طور سلبی با مسائل ارزهای مجازی برخورد می کند.
در سال ۲۰۱۳، چین پرداخت های مبتنی بر بیت کوین را ممنوع کرد. هم چنین فروش توکن ها از سال ۲۰۱۷ در چین ممنوع و قرار شد محدودیت مبادلات رمزارزها تا سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند.
به طور معمول، پس از هر بار سختگیری پکن درباره رمزارزها، محدودیت ها کمتر اعمال می شد. اما محدودیت های اخیر، متفاوت به نظر می رسد.
در ماه می، چین با موسسات مالی و شرکت های پرداختی که خدمات ارزمجازی ارائه می کردند برخورد کرد. در ماه ژوئن، چندنفر ازکسانی که مشکوک به استفاده از ارزهای مجازی به روش های غیرقانونی بودند، دستگیر شدند. هم چنین، در همین ماه، نهادهای نظارتی بانک ها و کسب وکارها را برای توقف تامین خدمات رمزارزها در فشار گذاشتند. علاوه بر این، ویبو، توییتر چینی، حساب های مربوط به ارزهای دیجیتال را به حال تعلیق درآورد.
درماه جولای، برخورد شدید پکن با استخراج کنندگان بیت کوین، بیش از نیمی از توان استخراج بیت کوین در جهان را به تاریکی فرو برد. 
فرد تایل، از مدیران موسسات تامین و مبادلات ارزمجازی در این باره گفت:«دولت چین هرکاری می کند تا ارزهای مجازی از سیستم مالی و اقتصادی چین ناپدید شود».
اما چرا چین جنگ علیه رمزارزها را در سال ۲۰۲۱ کلید زده است؟
نیک کارتر، هم بنیانگذار کسل آیلند ونچر می گوید:«همه ما تعجب کردیم». یک نظریه این است که این برخوردها را بخشی از تلاش دولت کمونیست چین پیش از جشن صدسالگی حزب کمونیست برای وسیع تر شدن دایره اقتدار در نظر بگیریم.
کارتر می گوید:«آن ها هر نوع رفتار نامطبوع از نظر خودشان را حذف می کنند». و ارزهای دیجیتال مدت هاست که به عنوان مترادف جرم و بزهکاری در نظر گرفته می شود. برای مثال، توکن پونزی در یک پروژه چینی، ۵.۷ میلیارد دلار از سرمایه گذاران کلاهبرداری کرد و در نهایت ده ها نفر دستگیر شدند. کارتر می گوید چنین تجربه هایی در خاطره تصمیم گیرندگان چینی ماندگار شده است.
یک نظریه دیگر می گوید برخورد دولت چین با رمزارزها نوعی جاده صاف کردن برای ارز دیجیتال چینی یا همان یوآن دیجیتال است که بانک مرکزی چین  از سال ۲۰۱۴، برای ایجاد آن اقدام کرده است.
به گفته تایل، بخشی از تلاش های دولت چین برای مقابله با ارزهای دیجیتال مربوط به تلاش این دولت برای ایجاد یوآن دیجیتال و نظارت بیشتر بر تراکنش هاست.  اما کارتر می گوید یوآن دیجیتال و بیت کوین به اندازه ای متفاوند که نمی توانند به عنوان رقیب در نظر گرفته شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن