اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چین در آفریقا چه می کند؟

 آفریقا، به منطقه ای با سریع ترین درصد شهری شدن در جهان تبدیل شده است. فوربز نوشت سیل مهاجرت روستاییان آفریقایی به شهرها از کشورهایی مثل چین و هند هم پیشی گرفته است. قاره آفریقا اکنون به مرز پایانی در انقلاب چهارم صنعتی تبدیل شده است.
این انتقال سریع به معنای بروز چالش هایی عظیم است. چالشی که برای بعضی بازیگران ریسک پذیر در جهان، حکم فرصتی برای سرمایه گذاری را پیدا کرده است. این بازیگران فرصت این را دارند تا در زیرساخت های لازم برای ایجاد انقلاب چهارم در آفریقا سرمایه گذاری کنند، چیزی که در دیگر نقاط جهان سابقه ای ندارد. نکته قابل توجه اینکه هیچ کشوری به اندازه چین، این فرصت را در قاره آفریقا درک نکرده است.
پیش بینی ها می گوید تا سال ۲۰۵۰، جمعیت ۱.۱ میلیارد نفری آفریقا دوبرابر می شود، و ۸۰ درصد از این رشد جمعیت در شهرها رخ می دهد. به این ترتیب کل جمعیت شهری در این قاره به بیش از ۱.۳ میلیارد می رسد. تنها در لاگوس، در هر ساعت ۷۷ نفر به جمعیت اضافه می شود. برآوردهای مکنزی نشان می دهد تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۱۰۰ شهر در آفریقا بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.
این سرعت بی سابقه در شهری شدن مردم به معنای خلق فرصت های بی نظیر اقتصادی است.
صندوق بین المللی پول به تازگی اعلام کرده قاره آفریقا، دومین منطقه جهان در ثبت رشد سریع اقتصادی است و پیش بینی های دیگر، از حرکت اقتصاد آفریقا در مسیر ۵ تریلیون دلاری شدن خبر می دهد. انتظار می رود مصرف داخلی در این منطقه سالانه ۳.۸ درصد رشد کند و تا سال ۲۰۲۵ به ۲.۱ تریلیون دلار برسد.
اکنون توجه همه در جهان به قاره آفریقا جلب شده است. چین اکنون به یکی از بازیگران اصلی در توسعه شهرهای آفریقایی تبدیل شده است و سهم زیادی در ساخت زیرساخت های شهری در این قاره دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن