اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

نوسان موقتی قیمت تپسی و اسنپ

 همه گیری کرونا ترافیک شهر تهران را هم سنگین کرد اما پس از برقراری دوباره طرح های ترافیکی شهرداری، رفت و آمد برای مردم با خودروی شخصی کمتر ممکن است. بسیاری به دلیل تجمع در وسایل حمل ونقل عمومی استفاده از آن را کمتر کرده یا کنار گذاشته اند. از این منظر کرونا فرصتی را برای تاکسی یاب های اینترنتی فراهم کرد تا از رشد تقاضای مسافران استفاده کنند.
با این حال رشد قیمت این تاکسی یاب ها به گلایه و نارضایتی مسافران دامن زده و می رود تا این فرصت را برای این تاکسی یاب ها به چالش تبدیل کند. بعضی کاربران در فضای مجازی از رشد ۴۰ درصدی و ۱.۵ برابر شدن قیمت سفرها در این تاکسی یاب ها خبر داده اند. در واکنش به این میزان رشد قیمت، فرید شهابی مدیر تجاری اسنپ از رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت در اسنپ خبر داده و آن را موقتی دانسته است.
شهابی به ایلنا گفت به طور کلی این افزایش قیمت همچنان کمتر از میزان افزایش قیمت مصوب سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی است.کلیه‌ی تاکسی‌های اینترنتی تحت نظر دستورالعمل نظارتی شهرداری فعالیت می‌کنند. طبق همین دستورالعمل سیستم قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی پویا و قیمت‌ها متغیر است.
به گفته شهابی «قیمت در هر سفر بر اساس ۴ فاکتور «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» تعیین می‌شود. از آنجایی که نسبت عرضه و تقاضا یکی از اهرم‌های تعیین قیمت است زمانی که میزان تقاضا از عرضه پیشی بگیرد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و افزایش قیمت فعلی به همین دلیل اتفاق افتاده است. بنابراین قیمت در اسنپ یک فاکتور ثابت نیست و تغییرات افزایشی و یا کاهشی با توجه به فاکتورهای موثر بر قیمت‌گذاری انجام می‌شود. به طور مثال ابتدای امسال به دلیل کاهش تقاضا شاهد کاهش چشمگیر قیمت‌ها بودیم، در حالی که در همان زمان سیستم حمل‌ونقل عمومی افزایش قیمت سالانه داشت».
او هم چنین اعلام کرده کاهش و افزایش های خارج از عرف در قیمت ها موقتی است و در همه دنیا قیمت خدمات سامانه های هوشمند حمل ونقل متاثر از رخدادهایی مثل تعطیلات یا شرایط جوی تغییر می کند.
تعداد راننده‌های اسنپ تا پایان سال ۹۸ به بیش از ۲ میلیون نفر رسیده است. اسنپ درحال حاضر در ۱۴۴ شهر ایران فعال است و بیشترین سفرهای سال گذشته در شهرهای تهران، مشهد،‌اصفهان، شیراز و کرج انجام شده است. در پایان سال ۹۸ و در پنجمین سال فعالیت اسنپ بیش از ۳۰ میلیون مسافر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند. هم چنین تپسی در شهرهای اصلی و مراکز ۱۴ استان و شهرهای تابعه آن فعال است. طبق ثبت‌نام‌های صورت گرفته از ابتدا تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار راننده در این شرکت کار می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن