اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

پوشش تجاری کشورهای همسایه و هند و چین در اولویت است

 پروژه تقویت رایزنان بازرگانی که در ماه های آغازین پسابرجام کلید خورد، پس از خروج ایالات متحده آمریکا از معاهده برجام با مشکلاتی رو به رو شد. از سوی دیگر افزایش نرخ ارز توان مالی سازمان توسعه تجارت را برای پوشش هزینه های رایزنان در کشورهای اروپایی سخت کرد. اکنون رایزنی بازرگانی ایران در چه شرایطی است؟
به گفته حمید زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت، رایزنان بازرگانی که پیشتر در کشورهای اروپایی برای کمک به صادرکنندگان ایرانی فعالیت می کردند، اکنون در سازمان توسعه تجارت دبیر میز تخصصی کشورها هستند. این افراد موظف به ارائه خدماتی هستند که در کشور مقصد به صادرکنندگان ارائه می کردند.
زادبوم درباره روند اعزام رایزنان گفت:«رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت باید به اندازه زمان ماموریت در کشور خارجی در ایران خدمت کنند و دوباره اعزام شوند تا فرصت بین همکاران توزیع شود. این روندی است که در مورد دیپلمات های وزارت امورخارجه هم وجود دارد».
رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای  ایتالیا و روسیه، آذربایجان و بلاروس در سال گذشته به دلیل مشکلات تامین ارز و پرداخت دستمزد به کشور بازگشتند. مشکلی که هم چنان پابرجاست. حمیدزادبوم به سایت خبری اتاق تهران گفت:«باتوجه به افزایش نرخ ارز برای پرداخت دستمزد رایزنان برای سازمان آسان نیست اما تلاش می کنیم شرایط حضور رایزنان ایران در کشورهای دیگر را فراهم کنیم».
ایران اکنون در ترکیه، ارمنستان، پاکستان، افغانستان و عراق رایزن بازرگانی دارد. به گفته مسئولان سازمان توسعه تجارت، بهبود روابط تجاری با کشورهای همسایه و هند و چین در اولویت این سازمان است.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن