اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

مانع تراشی تا حذف کسب و کارهای خرد اینترنتی

با تصمیم تازه بانک مرکزی، استارتاپ ها و کسب وکارهای نوپا ملزم به دریافت «ای نماد» شدند. براساس آنچه توسط مجموعه شاپرک اعلام شده، دریافت «ای نماد» شرط تخصیص درگاه پرداخت به کسب وکارهای نوپاست. براساس این تصمیم از مردادماه  در فرایند تخصیص درگاه پرداخت به کسب وکارهای اینترنتی، شرکت های پرداخت یار باید حین ثبت‌ اطلاعات پذیرندگان جدید در سامانه جامع شاپرک، ضمن اعتبار سنجی وضعیت نماد الکترونیکی، انطباق هویت پذیرنده با اطلاعات ثبت شده مالک نماد الکترونیکی را نیز بررسی کنند و در صورت عدم انطباق، درگاه پرداختی به آن‌ها تخصیص ندهند.
مسئولان می گویند این تصمیم برای فعالیت کسب وکارهای اینترنتی در یک چارچوب مشخص اجرا می شود و به نفع مردمی است که از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و دیگر شبکه ها خرید می کنند. اما صاحبان کسب وکارهای اینترنتی و استارتاپ ها این تصمیم را به زیان خود می دانند. چرا؟
۱.بار مجوزها
در اکوسیستم استارتاپی با حذف بسیاری از ضوابط و روندهای عرفی رایج در کسب وکارهای متقدم و سنتی، راه اندازی کسب وکار چابک تر از گذشته در جریان است. درواقع استارتاپ ها می توانند مراحل نخست فعالیت های یک کسب وکار را با توجه به امکاناتی که فناوری در اختیار آن ها قرار داده سریع تر طی کنند. تلاش حامیان توسعه فرصت های شغلی در اکوسیستم های استارتاپی، مانع زدایی بیشتر از مسیر آن ها و کاهش ضوابط و مجوزهاست.  الزام به دریافت «ای نماد»به عنوان شرط تخصیص درگاه پرداخت، مانع تراشی در مسیر دوندگان استارتاپی است.
۲.کوچک ها و خانگی ها  حذف می شوند
باتوجه به خدمات دهی شرکت های PSP به کسب وکارهای بزرگ در فضای مجازی، استارتاپ های کوچک هدف سیاست تازه شاپرکند. استارتاپی هایی که منابع، توان فیزیکی و مجوزهای لازم برای دریافت ای نماد را ندارند و ممکن است عطای کار را به لقایش ببخشند. براساس تصمیم تازه شاپرک، هویت پذیرنده با اطلاعات ثبت شده مالک نماد الکترونیکی باید تطابق داشته باشد، این در حالی است که برخی از استارتاپ‌ها که تازه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند هنوز به شرکت تبدیل نشده‌اند که بتوانند ثبت شده و «ای نماد» دریافت کنند. غیر از این کسب وکارهای خانگی هم در معرض حذف و نابودی است. امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره اقدام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و بانک مرکزی معتقد است که اجباری شدن اینماد برای دریافت درگاه پرداخت یار مانعی جدی بر سر راه نوآوری ایجاد کرده و موجب از بین رفتن فعالیت نوآورانه‌ خواهد شد. ناظمی در نامه‌ای به بانک مرکزی نوشت، کسب‌وکارهای خانگی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند امکان دریافت «ای نماد» ندارند و در شرایط کنونی که کرونا باعث رکود کسب و کارها شده، الزام کردن آنها به دریافت مجوز«ای نماد» باعث تعطیلی کسب و کارهای مجازی می‌شود.
۳.تشدید خطر جعل «ای نماد» و کلاهبرداری
براساس اعلام پلیس، سودجویان با راه اندازی سایت های فروش کالا و درج نشان جعلی ای نماد از شهروندان کلاهبرداری می کنند. تاکید بر «ای نماد»به عنوان نشانه صرف اعتبار یک کسب وکار خرد اینترنتی، احتمال جعل ای نماد را افزایش می دهد. هم چنین بسیاری از کسب وکارها به سمت پرداخت کرت به کارت می روند که به دلیل ناامن بودن و پایدار نبودن، ریسک کلاهبرداری در فضای کسب وکارهای اینترنتی افزایش پیدا می کند.
۴.چالش فین تک ها
فعالان فین تکی می گویند «ای نماد» هیچ ارتباطی با شفافیت گردش مالی ندارد. هم چنین الزام شرکت های پرداخت یار به خدمات دهی به دارندگان «ای نماد»، باعث می شود این شرکت ها مشتریان خود را از دست بدهند و از گردونه کار حذف شوند. منصوری، رییس کمیسیون پرداخت انجمن فین تک می گوید:« وقتی کسب و کار مجازی دارای «ای نماد»باشد، ثبت شرکت کند، دارای وب سایت و کد مالیاتی باشد چه دلیلی دارد که بخواهد درگاه پرداخت یار بگیرد! بنابراین به سمت دریافت خدمات رایگان می‌رود. دیگر شرکت پرداخت یاری معنایی ندارد بعد ما به بازاریاب این شرکت‌ها تبدیل می‌شویم و هیچ توسعه‌ای هم در بخش فین تک‌ها رخ نخواهد داد. مهم‌تر اینکه در حوزه شرکت‌های PSP انحصار ایجاد می‌شود و کسانی هم که نمی‌خواهند «ای نماد» و مجوز بگیرند به‌ سمت کارت‌به‌کارت می‌روند و این نیز برای شاپرک و خدمات انفورماتیک درآمد ایجاد می‌کند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن