اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تلاش برای عبور از بحران

بانک مرکزی لبنان در تلاش برای خروج کشور از شرایط بحرانی، نرخ بهره بانکی را کاهش خواهد داد. به گزارش بلومبرگ، راید سلامه رییس بانک مرکزی لبنان، این اقدام  را تصمیمی برای احیای اقتصاد کشورش دانسته است. هم چنین بانک مرکزی لبنان تلاش می کند با اعمال سیاست هایی میزان وام های مشکوک الوصول را کاهش دهد.
این تصمیم می تواند برای اقتصاد لبنان که در چند سال اخیر با سخت ترین بحران مالی در تاریخ خود دست و پنجه نرم کرده، زمان بخرد. این بحران مالی در حالی اقتصاد این کشور را درگیر کرده که بحران سیاسی در دولت اعتراض مردم را هم نسبت به فساد و کاهش سطح رفاه برانگیخته است.
به گفته راید سلامه، قرار است مجموعه سیاست های تازه بانک مرکزی لبنان، پیش از تشکیل دولت، به اقتصاد این کشور سروسامان دهد. به گفته رییس بانک مرکزی لبنان، در دوماه گذشته، ۱۰۹.۲ میلیون دلار از بانک مرکزی به طور روزانه خارج شده است. سطح بدهی عمومی در اقتصاد لبنان بسیار بالاست تا جاییکه در ماه گذشته سه بانک در این کشور هشدار دادند که بحران اقتصادی نقدینگی وام دهندگان را کاهش داده است.
پیش از شروع ناآرامی ها در اکتبر سال جاری میلادی در لبنان، بانک مرکزی این کشور سهمیه بندی دلار را آغاز کرد که تقاضا برای ارز خارجی را در این کشور افزایش داد و به ایجاد نرخ بازار سیاه دامن زد. این اقدام تجارت  لبنان را که به شدت به کالای خارجی وابسته است، متوقف کرد. بانک مرکزی لبنان اعلام کرده ارز مورد نیاز واردکنندگان سوخت، گندم و دارو را تامین خواهد کرد.
با وجود تعمیق بحران در لبنان، رییس جمهور این کشور میشل عون، هنوز نخست وزیر تازه را به پارلمان معرفی نکرده است. حریری، که در اکتبر با اوج گیری اعتراضات از سمت خود استعفا داد، قصد بازگشت به دفتر نخست وزیری را ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن