اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اقتصاد ترکیه ۴.۵ درصد رشد کرد

اقتصاد ترکیه در فصل اول سال ۲۰۲۰، ۴.۵ درصد رشد کرده است. موسسه آمار ترکیه اعلام کرد تولید ناخالص داخل این کشور از ژانویه تا مارس سال جاری میلادی ۱۷۶.۱ میلیارد دلار بوده است. این موسسه در روز جمعه در گزارشی از رشد ۱.۰۷ تریلیون لیری اقتصاد ترکیه در فصل اول سال ۲۰۲۰ خبر داده است. میزان رشد فصلی ترکیه نسبت به سه ماهه گذشته ۰.۶ درصد بیشتر است. تی آر تی وورد در گزارشی نوشت آمار اقتصادی ترکیه در سه ماه نخست سال جاری میلادی گویای اثرپذیری کمتر اقتصاد این کشور از همه گیری کرونا نسبت به اقتصادهای بزرگ دنیاست.
۱۶ اقتصاددان در ترکیه موسسه آنادولا پیش بینی کرده اند که اقتصاد ترکیه در سه ماه نخست سال جاری به رشد ۵.۲ درصدی برسد. در این پیش بینی کف رشد اقتصاد ترکیه ۴.۴ درصد و سقف آن ۵.۸ درصد اعلام شده است. هم چنین این اقتصاددانان پیش بینی کردند تولید ناخالص داخلی سالانه ترکیه در سال ۲۰۲۰، به طور میانگین ۱.۵ درصد کمتر شود.
اقتصاددانان ترکیه پیش بینی می کنند همه گیری کرونا، بیشتر در سه ماهه دوم سال جاری میلادی بر اقتصاد این کشور اثر بگذارد چراکه اولین مورد ابتلا به کرونا در پایان سه ماهه نخست سال جاری میلادی در ترکیه تایید شده است.
در سال ۲۰۱۹، تولید ناخالص داخلی ترکیه در سه ماهه پایانی سال ۶ درصد، در سه ماهه سوم ۲.۳ درصد، در سه ماهه دوم ۱.۶ درصد و در سه ماهه اول  ۲.۳ درصد رشد کرده بود. نرخ رشد اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۱۹، ۰.۹ درصد و در سال ۲۰۱۷، ۷.۴ درصد بوده است. ترکیه پیش از همه گیری کرونا رشد ۵ درصدی در سال ۲۰۲۰ را پیش بینی کرده بود.
ترکیه کشوری با بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت است که در سال های گذشته با تحولات سیاسی به جمع اقتصاد های موثر جهاان پیوسته است. از زمان روی کار آمدن حزب حاکم عدالت و توسعه، سهم ترکیه از اقتصاد جهانی کاهش پیدا کرده است. ترکیه در سال های اخیر تلاش کرده است تا عضو اتحادیه اروپا شود اما هنوز نتوانسته  این هدف را محقق کند. بررسی رشد اقتصادی ترکیه در طول دو دهه اخیر نشان می دهد رشد اقتصادی این کشور دچار نوسانات زیادی بوده است. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۸، متوسط رشد اقتصادی ترکیه معادل ۴.۷۶ درصد بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن