اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

شکوفایی مراکز نوآوری در جهان

دره سیلیکون  تاریخی ترین مرکز نوآوری در فناوری است اما قرار نیست تنها بماند. این روزها مراکز زیادی برای توسعه نوآوری در سراسر جهان شکل گرفته است. این مراکز محیطی پرجنب و جوش برای بنیانگذاران استارتاپ هاست و فضایی است که در آن همکاری و اشتراک اطلاعات کارآفرینان و سرمایه گذاران تشویق و تقویت می شود. سرعت بخشیدن به توسعه نوآوری در این مراکز، زمینه ساز رشد اقتصادهای منطقه ای و شکل گیری نسل تازه ای از کارآفرینان خلاق است.
دره سیلیکون،که به خاطر تولید ترانزیستور مورد توجه قرار گرفته بود، نخستین جایی است که روند همکاری کارآفرینان در آن کلید خورده است. دره سیلیکون هنوز خانه تعداد بی شماری از استارتاپ ها، سرمایه گذاران، دانشگاه ها، شتاب دهنده ها و صندوق های سرمایه گذاری و پارک های فناوری است. براساس داده های پیچ بوک، در سال ۲۰۲۰، ۱۵۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خطرپذیر در ایالات متحده آمریکا انجام شده و انتظار می رود دره سیلیکون هم چنان به عنوان یکی از مهم ترین قطب های نوآوری جهان به کار خود ادامه دهد.
انیس اوزامان، نویسنده و موسس پیگاسوس در سایت کارآفرین می نویسد فراتر از دره سیلیکون، در شهرهای دیگر ایالات متحده آمریکا هم مراکز فناوری در حال گسترش است. در لس آنجلس، نیویورک، بوستون، سیاتل و آستین مراکز تازه ای برای توسعه خلاقیت و نوآوری ایجاد شده است. ساختار مدرن، موقعیت شهری، یک دانشگاه تحقیقاتی، صندوق های سرمایه گذاری و دسترسی به استعدادها مهم ترین ویژگی های مراکز نوآوری است.
نیویورک که آن را «کوچه سیلیکون» هم می نامند، به عنوان مرکز تخصصی بلاکچین و مخابرات شناخته می شود. مایکروسافت در سیاتل، استارتاپ هایی با موضوع تولید نرم افزار را توسعه داده و موسسان شرکت  اچ پی و ایلان ماسک هم به تگزاس نقل مکان کردند.
هم چنین در دیگر شهرهای مدرن و بزرگ جهان مثل لندن و استکهلم هم مراکز نوآوری درحال توسعه است. لندن به عنوان مرکز فعالیت فین تک ها شناخته می شود و استکهلم، تولیدکننده تک شاخ ها. فنلاند در رتبه بندی ها در جایگاه دوم از نظر سرمایه گذاری در استارتاپ ها قرار گرفته  و توکیو، شاهد سرمایه گذاری سریع شرکت ها و بانک ها برای توسعه نوآوری است.
با همه گیر شدن تب استارتاپی در سراسر جهان، شبکه های حمایت و توسعه فعالیت استارتاپ ها در همه کشورها درحال تقویت و شکل گیری است. برای مثال استارتاپ گریند، یک شبکه جهانی برای همکاری موسسان و سرمایه گذاران استارتاپ هاست.  ماکس، یک خدمات دهنده به کاربران تلفن همراه و بخشی از شتاب دهنده اس او اس وی است که به استارتاپ ها در خاورمیانه، اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی برای ارتباط با شرکا و سرمایه گذاران کمک می کند. وب سامیت، یک شرکت ایرلندی است که اکنون به یکی از بهترین شرکت ها برای تجمیع استارتاپ ها و سرمایه گذاران تبدیل شده است.
در جهان امروز نوآوری، رقابت هم نقش مهمی ایفا می کند. جام جهانی استارتاپ ها اکنون در ۶۰ منطقه جهان برگزار می شود و هر کدام از این مناطق به مرکزی برای جذب و حمایت از کارآفرینان تبدیل شده است. برندگان در هر دوره یک میلیون دلار به عنوان جایزه سرمایه گذاری دریافت می کند. این جام فرصتی برای سرمایه گذاران است تا با شرکای مطمئن پیوند بخورند و استارتاپ ها هم در جریان همین جام، مورد حمایت قرار می گیرند.
با کاهش التهاب همه گیری کرونا در جهان، فضای کار استارتاپ های بین المللی هم هیجان انگیزتر می شود. به ویژه اینکه کشف کنیم کدام نقطه از جهان، مرکز بعدی توسعه و حمایت از نوآوری است. مردم ایده های خلاقانه ای دارند و باید رویاهایشان را دنبال کنند. رویاهایی که تغییری مثبت در جهان پس از کرونا ایجاد می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن