اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تلاش برای کاهش التهاب بازار مسکن

التهاب بازار مسکن هم چنان ادامه دارد و دولت هم گویا قرار است با تن دادن به اقدامات تورم زا به این التهاب دامن بزند. وزیر راه و شهرسازی، در پایان جلسه ستاد اقتصادی دولت در صبح امروز از تلاش این وزارت خانه برای کاهش بعد سرمایه ای مسکن خبر داده و اینکه قرار است در شرایط کرونا به مستاجران تسهیلات اعطا شود.
به گفته وزیر راه و شهرسازی،  در سال‌های اخیر تعداد مستأجران رشد داشته و در کل کشور ۳۰ درصد جمعیت و در تهران ۴۳ درصد شهروندان مستأجر هستند و افزایش اجاره بها برای حقوق بگیران مشکل ایجاد کرده و همچنین کرونا نیز سبب شده تا کسب و کارهای غیرکارمندی درآمد نداشته باشند و این مشکل مستأجران را مضاعف کرده است. اکنون دولت قصد دارد برای حمایت از مستاجران نیازمند تسهیلات پرداخت کند و برای انجام این کار کمیته ای متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است. لغو سیاست های انقباضی در مورد صدور پروانه ساخت و رفع سخت گیری در فروش تراکم، اعطای امتیاز به دارندگان خانه و زمین خالی برای عرضه هرچه سریع تر واحدها به بازار و تلاش برای تداوم ساخت و ساز، واگذاری زمین دستگاه هی اجرایی به وزارت راه و شهرسازی برای ساخت و ساز، از دیگر اقداماتی است که اسلامی به آن اشاره کرده است.  
پیش از این دولت برای کاهش التهاب بازار مسکن از طرح مالیات بر خانه های خالی خبر داده بود. این طرح با راه اندازی سامانه املاک و اسکان در بهمن ماه سال گذشته کلید خورده است اما این سامانه به دلیل عدم اتصال به دستگاه های مرتبط در شناسایی خانه های خالی از جمله شهرداری ها و سازمان مالیات هیچ کارآیی ندارد.
اقدامات دولت برای کاهش التهاب مسکن درحالی اعلام می شود که تحلیل گران، روند امروز بازار را متاثر از وضعیت کلان اقتصاد و قیمت مسکن را تابعی از تورم کلی کشور می دانند. تورمی که در بهترین حالت به ۲۲ درصد می رسد. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن