اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

طرح صیانت به ضرر اقتصاد دانش بنیان است

*از زمان انتشار نخستین اخبار درباره طرح صیانت، دو رویکرد درباره طرح مطرح شده است. یکی اصلاح طرح و ادامه آن و رویکرد دوم، مخالفت با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و توقف رسیدگی به آن. نظر شما چیست؟
به طور کامل با طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی مخالفم. چنین طرحی، به این شکل، در هیچ کشوری اجرا نشده است. به نظر می رسد درباره کنترل هایی که در فضای مجازی در بعضی کشورها اعمال شده، به دوستان اطلاعات غلط داده اند. کنترل هایی در سازمان ها و شرکت ها برای دسترسی کارکنان یا گروه های سنی خاص در جوامع اعمال می شود.  اما هیچ محدودیتی به شکل محدودیت هایی که در طرح صیانت پیش بینی شده، برای مردم، تاکید می کنم مردم، ایجاد نشده است. محدودیت هایی در کشوری مثل چین برای دسترسی به پتلفرم های خارجی وجود دارد و مردم از پتلفرم های داخلی استفاده می کنند. اما این پتلفرم ها با توجه به بزرگی بازار این کشور امکان توسعه یافته اند. بازار کشور ما به این اندازه بزرگ نیست، بنابراین تکرار این رفتار برای ما ممکن نیست.
*بخش خصوصی برای مخالفت با طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در این مدت چه کرده است؟
از هر ابزاری که در اختیار داشتیم استفاده کردیم. با رسانه ها گفت وگو کردیم، اتاق بازرگانی و تشکل های مربوط به طور رسمی مخالفت خود را اعلام کرده اند. در هر نشستی که دعوت شدیم، نظرمان را ابراز کردیم. در هر رویدادی که در مخالفت با طرح صیانت برگزار شده، شرکت کردیم. به نظر من کاری بیشتر از این نمی توان کرد. نکته مهم اینکه طراحان می گویند
نظر مردم برایشان اهمیتی ندارد. با توجه به این مسئله، دیگر چه کاری از مخالفان طرح بر می آید.
*یکی از مواد طرح مربوط به دریافت مجوز شرکت هایی مثل گوگل و فیس بوک از شورای پیش بینی شده برای فعالیت در ایران بود. این ماده تا چه اندازه عملیاتی می شود؟ این شرکت ها در کشورهای دیگر چطور کار می کنند؟
اینطور نیست که این شرکت ها مجوزی بگیرند و فعالیت کنند. آن ها با توجه به بازار هر منطقه، در هر کشوری نمایندگی دارند که امور خدمات فروش را پیگیری می کند. مسئله اصلی درآمد آن هاست. به طور حتم، با توجه به حجم بازار کشور ما، آن ها از الزام دریافت مجوز تحت قوانین ایران استقبال نمی کنند. به دلیل تحریم اصلا امکان آن را ندارند. به نظر می رسد چنین شروطی برای فعالیت شرکت ها که در طرح صیانت دیده شده، شرط محال است تا موافقان در نهایت هر کار که می خواهند انجام دهند.  
*مجموعه حاکمیت درباره اقتصاد دانش بنیان به توافق رسیده و همه دولت ها از آن  حمایت می کنند. بدون اتصال به شبکه جهانی اینترنت می توان یک اقتصاد دانش بنیان و پویا را تصور کرد؟
کاش اقتصاد دانش بنیان به شکل امروز، مورد توجه نبود. بعضی حمایت ها آثار مخربی دارد. امروز در حوزه اقتصاد دانش بنیان شاهد توزیع رانت خوب هستیم مثل حمایت هایی که صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت ها دارد اما حمایت هایی از جنس مداخله ای که طرح صیانت پیش بینی می کند، بسیار مخرب است. نتیجه چنین حمایت هایی را در صنعت خودروسازی دیدیم و این صنعت پیش چشم ماست. متاسفانه امروز در صنایع لوازم خانگی هم همین جنس حمایت دنبال می شود. ما بارها تاکید کردیم که باید در زنجیره ارزش دنیا قرار بگیریم و معنی آن این نیست که در خانه را ببندیم، خودمان سبزی بکاریم تا روزگارمان بگذرد. اگر دنبال توسعه اقتصاد دانش بنیان هستیم، نباید به بازار محدود داخل بسنده کنیم. به طور حتم باید در بازارهای جهانی فعالیت کنیم و محصول و خدمات را به مشتریان بین المللی بفروشیم. متاسفانه سیاست های حاکمیت ما این بوده که درهای بازار را ببندیم، بازار را به شرکت های داخلی منحصر کنیم. این سیاست دیگر جواب نمی دهد و به رشد گلخانه ای شرکت ها منجر می شود. می بینیم که شرکت ها بیش از پیش به حمایت های حاکمیتی وابسته شده اند و در نهایت هم از بین می روند. محدود کردن بازار، از همان حمایت های مخرب است که از سیاست جایگزینی واردات سرچشمه می گیرد. با محدود کردن بازار فرصت رشد استارتاپ های بزرگی مثل اسنپ و دیجی کالا از بین می رود. این استارتاپ ها در بازار ۸۰ میلیونی ایران رشد کرده اند اما برای توسعه بیشتر باید به بازارهای بزرگتر بروند. هم چنین با فعالیت بین المللی امکان پیوستن این شرکت ها به شرکت های بزرگتر برای رشد بیشتر وجود دارد اما محدودیت هرچه بیشتر بازار و اتصال به جهان، این فرصت ها را از کسب وکارهای ایرانی سلب می کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن