انجمن جوانان کار آفرین استان تهرانسفیران باران

حاجی آقا میری: مسئولان هویت هنری و فرهنگی فرش ایرانی را احیا کنند

عضو اتاق فکر کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بخش حاکمیتی، خصوصی و علمی در حوزه فرش باید با شناسایی ظرفیت های واقعی فرش دستباف ایرانی وجهه فرهنگی و هنری فرش ایران را از وضعیت فعلی نجات دهند.حاجی آقا میری: مسئولان هویت هنری و فرهنگی فرش ایرانی را احیا کنند

برنامه “گفت و گوی فرهنگی” با موضوع فرش ایران در معرض نابودی با حضور مرتضی حاجی آقا میری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران، عضو هیئت مدیره انجمن جوانان کارآفرین تهران و عضو اتاق فکر کنفدراسیون صادرات ایران از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

حاجی آقا میری در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار کرد: فرش ایرانی در طول سالیان متمادی افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده که همچنان هم ادامه دارد.

وی با انتقاد به غفلت از وجهه هنری و فرهنگی فرش ایرانی و توجه بیش از حد به وجهه اقتصادی آن گفت: فرش ایران قطعاً نابود نخواهد شد گرچه متاسفانه هویت و موجودیت آن توسط فعالان این حوزه و موظفان به حمایت از آن مورد تهدید قرار گرفته است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران یادآور شد: قدیمی ترین فرش ایران به دوره هخامنشی برمی گردد اما حتماً قبل از این دوره تاریخی هم فرش ایرانی داشتیم.

حاجی آقا میری تصریح کرد: ماکیفیت فرش ایرانی را به خاطر کاهش قیمت تمام شده تولید فرش برای رقابت با رقبا، عدم حمایت و نرخ بالای تورم فدا می کنیم.

وی با اشاره به آمار صادرات فرش ایرانی در بازه زمانی ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۸ گفت: طبق آمار سایت مرکز ملی فرش ایران، رقم صادرات فرش ایران از دو میلیارد و ۱۱۲ هزار دلار در سال ۱۳۷۳ هم اکنون به ۴۸ میلیون دلار کاهش یافته و این آمار بسیار وحشتناک است.

عضو اتاق فکر کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: افت شدید فرش دستباف ایران دلایل متعددی دارد اما مهم ترین دلیل این است که جایگاه فرش دستباف در جامعه و اندیشه مسئولان ما گم شده است.

حاجی آقا میری با اظهار اینکه صفر تا صد فرش دستباف را بخش خصوصی انجام می دهد تصریح کرد: دولت نه تنها در این حوزه سرمایه گذاری نکرده بلکه بستری را هم فراهم نمی کند و حتی شاهد مانع تراشی هایی نیز از سوی دولت هستیم اما بخش خصوصی این حوزه را با چنگ و دندان حفظ کرده و به همین خاطر از آینده نگری و برنامه های بلندمدت غافل می شود.

وی با اشاره به ناشناخته ماندن فرش دستباف ایران در بین مخاطبان داخلی و خارجی مطرح کرد: بازار داخلی فرش دستباف ایرانی نیازمند تبیین اصالت و هویت و تنوع سبک های آن است.

حاجی آقا میری با اذعان به اهمیت راهبردی منابع ارزی حاصل از صادرات فرش گفت: اشتغال موجود در فرش یک اشتغال استراتژیک است که از تبدیل شدن اقشار روستایی و آسیب پذیر مولّد به مصرف کننده شهری جلوگیری می کند.

عضو هیئت مدیره انجمن جوانان کارآفرین با بیان اینکه سرمایه گذاری در این حوزه قطعاً هزینه نیست بلکه درآمد زا نیز خواهد بود افزود: بخش خصوصی در برنامه های ترویج و تبلیغ باید به وجهه فرهنگی و هنری فرش دستباف ایرانی توجه کند.

حاجی آقا میری با انتقاد از مقاومت دولت در برابر کوچک شدن خود بیان کرد: اگر مسئولان و کل حاکمیت به فرش اهمیت دهند و امکان توسعه فرهنگ و بازار فرش را توسط بخش خصوصی فراهم کنند نه تنها فضای ایران ستیزی شکسته خواهد شد بلکه تهدیدات هم کاهش خواهد یافت.

عضو اتاق فکر کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد: استاندارد بین المللی در حوزه فرش دستباف ایرانی را خود ما ایجاد کردیم زیرا ما صاحب فرش هستیم و با وجود عقب ماندگی در خیلی حوزه ها اما کیفیت ما همچنان از بسیاری رقبا بیشتر است.

حاجی آقا میری مطرح کرد: بخش حاکمیتی و بخش خصوصی و علمی در حوزه فرش باید ظرفیت های واقعی فرش دستباف ایرانی را احصاء کنند و با هم افزایی به برنامه هایی برسند که ضمن نجات وجهه فرهنگی و هنری فرش ایران از وضعیت فعلی بازار این هنر را نیز توسعه دهند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن