سفیران باران

آقامیری: کاهش شدید تسهیلات دهی به صادرات طی ۷ ماه امسال

حاجی آقامیری گفت: میزان تسهیلات پرداخت شده به صادرات در هفت ماهه نخست امسال فقط پنج میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۷۹,۳ دهم درصد کاهش یافته است.

برنامه “گفت و گوی اقتصادی” با موضوع سازوکارهای نظام بانکی در مسیر رونق بخشی به تولید با حضور مرتضی حاجی آقامیری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران و عضو اتاق فکر کنفدراسیون صادرات ایران و دکتر فخرالدین رحمانی استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

حاجی آقامیری در رابطه با نقش بانک مرکزی در حمایت از تولید ملی گفت: بانک مرکزی یک دستگاه سیاست گذار است و وضعیت فعلی شبکه بانکی نیز نتیجه تصمیمات بانک مرکزی است بنابراین ریشه همه مسائل یعنی عدم نظارت بر بانکها و سیاست گذاری اصلی را باید در بانک مرکزی جست وجو کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران با اشاره به فرآیند فعالیت اقتصادی در کشور بیان داشت: ما در هیچ یک از بخش های فرآیند اقتصادی شاهد تسهیلگری نیستیم چراکه سیاست حمایت از تولید و صادرات باید در بانک مرکزی شکل می گرفت که متاسفانه شکل نگرفته است.

وی تغییر رویکرد مسئولان به موضوع تولید داخل را ضروری خواند و افزود: کارخانه های تعطیل و حجم بالای بیکاران در کشور نتیجه رویکرد دولتی به اقتصاد است لذا قانونگذاران باید سیاست ها و قوانین را جهت حمایت از تولید و بنگاه های خصوصی وضع کنند.

حاجی آقامیری با اشاره به آمار تسهیلات پرداخت شده به صادرات گفت: میزان تسهیلات پرداخت شده به صادرات در هفت ماهه نخست امسال فقط پنج میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۷۹,۳ دهم درصد کاهش یافته است. اینگونه رویکردها به بدنه تولید داخل کشور ضربه خواهد زد.

عضو اتاق فکر کنفدراسیون صادرات ایران با اذعان به عدم استفاده از خرد جمعی برای اصلاح نظام بانکی گفت: شبکه بانکی به سود حاصل از تسهیلات و بنگاه داری فکر می کند و این یعنی رقابت با تولید.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: شرایط کشور به گونه ای شده که فعالان اقتصادی حتی برای دو ماه آینده هم نمی توانند برنامه ریزی کنند که این موضوع ناشی از صدور مقررات و بخشنامه های سلیقه ای و بعضاً متناقض با هم و تغییر دستوری تسهیلات و نرخ سود بانکی است.

حاجی آقامیری یادآور شد: فعالان اقتصادی روی طرح های تسهیلاتی بانکها حساب باز می کنند اما وقتی وارد فرآیند تسهیلات می شوند می بینند که تسهیلاتی در عمل موجود نیست!

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران تغییر نگرش مسئولان به تولید داخل و پیوستگی تولید و تجارت با هدف تسهیل فرآیندهای اقتصادی را ضروری برشمرد و بر آن تأکید کرد.

در ادامه این “گفت و گوی اقتصادی” رادیو گفت و گو، رحمانی استاد دانشگاه گفت: بانکها همچنان قبل از تولیدکننده به فکر خودشان هستند.

وی افزود: تمام خیابان های مطرح ما اختصاص به بانکها دارند و این نشان می دهد که بانک ها به دنبال کار بنگاه داری و سودگیری هستند و بانک ورشکسته ای هم وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی با اذعان به نقش مخرب و منفی سیستم بانکی در عدم مهار تورم و عدم بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفت: قانونگذار باید به اصلاح نظام بانکی ورود جدی کند.

رحمانی استقلال بانک مرکزی را از جمله مولفه های اصلاح نظام بانکی برشمرد و مطرح کرد: سیستم بانکی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به جای اینکه تحت نظارت دولت باشند تحت نظر قانونگذار فعالیت می کنند و این همان نکته ای است که ما از آن غافلیم.

استاد دانشگاه ضمن تأکید بر اینکه نظام بانکی نباید در رقابت با تولیدکننده باشد در عین حال متذکر شد: البته تولید هم باید اقتصادی و مبتنی بر صادرات باشد و یک بازار صادراتی برای تولید کننده فراهم شود، در این صورت تولید کالا صرفه اقتصادی خواهد داشت و به رونق تولید نیز کمک خواهد کرد.

رحمانی با انتقاد از رویکرد واردات محور دولت در اقتصاد کشور گفت: متاسفانه تسهیلگری چندانی برای رونق صادرات انجام نمی شود. سازوکارهای پیچیده بانکی ضمن اینکه تولیدکنندگان را سرخورده کرده نیاز سرمایه در گردش کارخانجات را نیز به موقع تأمین نمی کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن