اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

یک سوم بیت کوین های جهان در اختیار ۱۰ هزار سرمایه گذار

سدشکنی های بیت کوین، آغازی بر دوره تازه ای از محبوبیت آن است. با این حال، این محبوبیت های دوره ای،  تغییری در ماهیت این ارز مجازی ایجاد نمی کند. بلومبرگ در تازه ترین گزارش خود از وضعیت بازار ارزهای مجازی، از تمرکز بخش عمده ای از بیت کوین های جهان در دست  عده ای محدود خبر داده است.
تازه ترین مطالعه اداره ملی تحقیقات اقتصادی نشان می دهد ۱۰ هزار سرمایه گذار حقیقی در بازار بیت کوین، نزدیک به یک سوم از کل چرخه بازار را در دست دارند.
 علاقمندان به ارزهای دیجیتال سال هاست درباره اینکه چه کسی بزرگترین مالک بیت کوین از زمان ایجاد آن است، کنجکاوند. شناسایی اینکه چه سرمایه گذار حقیقی اصلی ترین و بزرگترین دارنده بیت کوین است، کار سختی است. به ویژه که بسیاری از آدرس ها در بازار ارزهای دیجیتال، به سرمایه گذار حقیقی نمی رسد. تخمین های ارائه شده در گزارش ها از بررسی صرافی ها و دیگر موسسات مالی است که به نمایندگی از سرمایه گذاران، بیت کوین نگهداری می کنند.
اداره ملی تحقیقات اقتصادی در بررسی از داده های موجود توانست تا پایان سال گذشته دارندگان ۵.۵ میلیون بیت کوین را ردیابی کند و این رقم در آخرین بررسی این اداره به ۸.۵ میلیون رسیده است.
گزارش این مرکز نشان می دهد یک هزار سرمایه گذار شخصی ۳ میلیون بیت کوین در جهان را کنترل می کنند و این رقم ممکن است بیشتر هم باشد.
پژوهشگران می گویند اندازه گیری تمرکز بیت کوین در این بررسی ممکن است کوچک نمایی شده باشد، چراکه بعضی آدرس ها با سهم بالا از بیت کوین، توسط یک نهاد کنترل می شود. برای مثال، در این بررسی مشخص نمی شود که ۲۰ هزار آدرس، متعلق به یک نفر(ساتوشی ناکاموتو) است یا متعلق به ۲۰ هزار شخص مختلف است.
تمرکز در  بخش استخراج بیت کوین، از نگهداری بیت کوین هم عمیق تر است. داده ها نشان می دهد ۱۰ درصد از استخراج کنندگان، ۹۰ درصد از ظرفیت استخراج را در اختیار دارند و ۰.۱ درصد یعنی ۵۰ استخراج کننده، ۵۰ درصد از ظرفیت استخراج را کنترل می کنند. این می تواند به آسیب پذیری شبکه بیت کوین منجر شود.
پژوهشگران می گویند با وجود توجهی که در سال های اخیر به بیت کوین جلب شده، اکوسیستم این ارزمجازی همچنان در سلطه بازیگران بزرگ است که می توانند در نقش استخراج کنندگان، دارندگان یا صرافی ها ظاهر شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن