اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

یک بیماری مسری و یک تریلیون دلار هزینه روی دست جهان

چشم انداز شیوع بیماری کرونا و جهانی شدن آن، ثبات اقتصاد جهان را مورد تردید قرار داده است. میزان تلفات  ویروس کرونا به سه هزار نفر و تعداد مبتلایان  به هشت هزار نفر رسیده است.  شیوع این بیماری ایتالیا یکی از ثروتمندترین اقتصادهای جهان را متاثر کرده است. همین باعث شده اقتصاددانان دوباره به فکر تحلیل اقتصاد جهان بیفتند و اینکه شیوع این ویروس چه معنی برای رشد اقتصاد جهان دارد.  
آن ها تخمین می زنند که شیوع این بیماری و تبدیل آن به یک بحران بین المللی یک تریلیون دلار از تولید ناخالص جهانی را از بین ببرد. غیبت نیروی کار، بهره وری پایین کسانی که به محل کار می روند، مسافرت های محدود، اختلال در زنجیره های عرضه و کاهش تجارت و سرمایه گذاری از آثار عمده کروناست که این  میزان هزینه را به اقتصاد جهان تحمیل می کند. شاخص سهام ایالات متحده آمریکا از روز دوشنبه بیش از ۳ درصد سقوط کرده است. اما بانک های مرکزی جهان و دولت ها هم تحلیل می کنند که شیوع کرونا آسیب چندانی ندارد و به محض کنترل بیماری اقتصاد جهان سریع به روند عادی خود بازمی گردد.
صندوق بین المللی پول پیش بینی های خود برای اقتصاد ۲۰۲۰ را به دلیل شیوع ویروس کرونا تنها ۰.۱ درصد تغییر داده و رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی را ۳.۳ درصد اعلام کرده است. رییس سازمان بهداشت جهانی هم با اعلام نگرانی عمیق گفته هنوز کرونا به یک بیماری همه گیر تبدیل نشده است.
تعطیلی ادامه دار کارخانه های چینی و شیوع بیماری در کره جنوبی، ایتالیا و ایران  که به مرگ و میر بیشتر انجامیده، احتمال سرایت به دیگر کشورهای اروپایی و تشدید آسیب های اقتصادی کرونا را تقویت کرده است. به همین دلیل موسساتی مثل یو بی اس گروپ و مدیر آن آکسل وبر، نگاه بدبینانه تری از صندوق بین المللی پول به آثار اقتصادی کرونا دارد و هشدار داده که رشد اقتصاد جهانی  از ۳.۵ درصد به ۰.۵ سقوط می کند و روند کاهش تولید در چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی ادامه دارد.
براساس اعلام بانک جهانی یک بیماری همه گیر می تواند میلیون ها نفر را به کام مرگ بکشد و حتی برآوردهای محافظه کارانه می گوید این بیماری یک درصد از اقتصاد جهانی را نابود می کند. موارد مشابهی در جهان بوده که تبدیل به مصادیقی برای تحلیل آینده کرونا در اقتصاد جهان شده است. برای مثال بحران آنفولانزا در سال ۱۹۱۸ در اسپانیا باعث از بین رفتن ۵۰ میلیون نفر شد و ۵ درصد از تولید ناخالص جهانی را از بین برد. در مارس ۲۰۱۶ لارنس سامرز  خزانه دار ایالات متحده آمریکا در مقاله ای اثر مالی آنفولانزای همه گیر در هر سال را به تخریب های ناشی از گرم شدن کره زمین تشبیه کرده است. در این مقاله محاسبه شده که اگر مرگ و میر ناشی از یک بیماری همه گیر به ۷۰۰ هزار نفر در یک سال برسد، ۰.۷ درصد از درآمدهای کل جهان از بین می رود.
آکسفورد اکونومیک اثر یک بیماری همه گیر در جهان بر اقتصاد همه کشورها را ۱.۱ تریلیون دلار برآورد کرده است به ویژه که اقتصاد ایالات متحده امریکا و منطقه یورو در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در رکود است. درواقع این بیماری مثل یک شوک شدید برای اقتصاد جهان عمل می کند. غیر از مهار این بیماری، کنش دولت ها و بانک های مرکزی برای کاهش هزینه های مربوط به آن هم در روند کنترل صدمات کرونا اثرگذار است. با حال تحلیل گران می گویند هزینه هایی که کرونا بر اقتصادها تحمیل کرده را نمی توان صرفا با دستکاری نرخ بهره جبران کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن