اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اختصاصی سایت خبری اتاق تهران: افشین کلاهی، رییس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران بنگاه های متقدم، بهترین منبع سرمایه برای کسب وکارهای نوپا

ایجاد ادبیات مشترک بین صاحبان کسب وکارهای متقدم و صاحبان ایده هنر اتاق بازرگانی، شرکت های واسطه و تشکل هاست.

افشین کلاهی

وصل کردن شرکت های متقدم به استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان و جدید راهی موثری برای جذب سرمایه نیست بلکه بهترین راه ممکن است. استفاده از سرمایه خارجی در شرایط کنونی شعاری بیش نیست و در مورد موضوعی که وجود ندارد، نمی توان نظر داد. سرمایه گذاران داخلی و کسب وکارهای بزرگ و قدیمی تر، بهترین منبع تامین سرمایه و دیگر امکانات حضور در بازار برای کسب وکارهای نوپا به شمار می رند. این کسب وکارها بازار را می شناسند و می توانند امکانات عملی کردن و حضور موثر صاحبان ایده درمحیط را فراهم کنند. بررسی اکوسیستم نوآوری و استارت آپی در خارج از کشور هم گویای تقویت این نگاه در سراسر جهان است. چه کسانی بر استارت آپ ها یا کسب وکارهای نوپای کوچک سرمایه گذاری می کنند؟  به طور معمول شرکت های بزرگتر کسب وکارهای دیگر را می خرند تا یا در سود آن ها شریک شده یا از خدمات آن ها استفاده کنند. از سوی دیگر، کسب وکارهای کوچک تر می توانند دسترسی بیشتری به بازار داشته و ایده های جدید عرضه کرده و بهتر خدمت کنند.

ایجاد ادبیات مشترک بین صاحبان کسب وکارهای متقدم و صاحبان ایده هنر اتاق بازرگانی، شرکت های واسطه و تشکل هاست. صاحبان صنایع و سرمایه و صاحبان ایده هنوز به زبان مشترک نرسیده اند و این طبیعی است. صاحبان ایده تمامیت خواه و صاحب سرمایه به دنبال بازدهی سرمایه اش است. هر دو طرف از زاویه دید خود به موضوع نگاه می کنند و این نگاه آن ها از هم فاصله دارد. تشکل ها و در راس آن ها اتاق بازرگانی باید نگاه این دو گروه را بهم نزدیک کند. یک راه دیگر برای شرکت های بزرگ و متقدم برای استفاده از سود یا خدمات شرکت های  فعال در اکوسیستم نوآوری، راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر است که می تواند زمینه نزدیک شدن صاحبان سرمایه به صاحبان ایده را فراهم کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن