اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کاهش ۶۱ درصدی صدور روادید نیروی کار خارجی در سال گذشته

منبع: ایرنا

انسان‌ها برای یافتن شغل، کسب درآمد بیشتر، رفاه و امنیت به به کشورهای مختلف مهاجرت می‌کنند. سال گذشته چهار هزار و ۸۰۹ نفر تبعه خارجی با حق کار مشخص اجازه ورود به کشور داشتند که چهار هزار و ۵۵۹ نفر آنها مهارت داشتند. البته ۴۵۳ روادید نیز باطل شده است.

مقایسه روادید اتباع بیگانه در سال‌های ۹۸ و ۹۷ نشان از کاهش چشمگیر اقبال بیگانگان برای ورود به کشور یا قوانین سختگیرانه برای حضور آنهاست. به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۷، هفت هزار و ۷۴۱ روادید صادر و یک هزار و ۱۱۲ روادید نیز باطل شده است.
استان خراسان رضوی با جذب ۷۶۶ تبعه خارجی رتبه نخست جذب نیروی خارجی جویای کار در سال ۹۸ را دارد  و کردستان تنها استانی است که اتباع خارجی با حق کار مشخص وارد این استان نشدند.
وضعیت صدور پروانه کار اتباع بیگانه
سال گذشته پنج هزار و ۸۵۲ پروانه کار برای اتباع بیگانه ماهر صادر شد، همچنین برای این قشر ۶ هزار و ۳۶ پروانه تمدید و ۳۴۱ پروانه تجدید شد.
همچنین سال گذشته پروانه کار ۱۸۵ تبعه بیگانه که جزو هیات فنی اشتغال نیستند صادر و یک هزار و ۸۷۰ پروانه کار این گروه تمدید و ۷۴ پروانه کار تجدید شد.
بررسی جداول آماری نشان می‌دهد که در این دوره پنج هزار و ۳۸۴ پروانه کار نیز باطل شده است.
یکی دیگر از مجوزهای اشتغال فوری تبعه بیگانه، پروانه کار موقت است که بنا به مصحلت کشور در حوزه‌های استخراج معادن، تولید صنعتی، تامین برق و گاز، آب‌رسانی و ساختمان و به درخواست وزیر مربوطه از وزیر کار و حداکثر سه ماه با کار مشخص صادر می شود و در این مدت باید پروانه کار اخذ شود.
براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال گذشته ۱۷۳ هزار و ۳۳۹ پروانه کار موقت صادر شد و ۲۵ هزار و ۶۳۸ پروانه کار موقت نیز تمدید شد.
میزان درآمد دولت از حضور اتباع بیگانه در سال ۹۸
سال گذشته  مجموع درآمد دولت از محل وصول پروانه کار، کارت کار موقت و جریمه کارفرمایان متخلف ۴۰ هزار و ۹۳۵ میلیون تومان است در حالی که در سال قبل از آن (۱۳۹۷) ۲۶ هزار میلیون تومان بود.
افزایش تعرفه هزینه صدور و تمدید براساس افزایش نرخ تورم سالانه، افزایش جرایم براساس پنج برابر حقوق و دستمزد کارگر در هر سال و افزایش تقاضا برای دریافت پروانه کار به خصوص در زمینه کار کار موقت از جمله دلایل افزایش وصولی در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ بود.
سال گذشته ۸۳ هزار و ۴۱۰ بازرسی انجام شده است و ۳۶ هزار و ۸۴۶ شاغل غیر مجاز شناسایی و ۶ هزار و ۴۶۵ کارفرمای متخلف به مراجع قضایی معرفی شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن