اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کاهش تورم به نفع متقاضیان مسکن عمل می کند؟

علیرضا سرحدی

بازار مسکن همیشه از اقتصاد کلان اثر پذیرفته است، بنابراین کنترل نرخ تورم از اهرم های تغییر بازار مسکن است. با این حال باید دید تصمیم مسئولان برای حفظ تورم در بازه اعلام شده تا چه اندازه عملی می شود و آیا اکنون نشانه هایی از آغاز فرایند کاهش تورم در کشور وجود دارد یا خیر؟
کنترل دلال بازی ها، بورس بازی ها و سفته بازی ها در بازار مسکن به عنوان دلایل عمده افزایش قیمت مسکن، موضوعی غیر از کنترل تورم در اقتصاد کلان است. واقعیت این است که این روزها تقاضای واقعی و چندانی در بازار مسکن نداریم اما همین سفته بازی ها قیمت ها را افزایش داده و بعضی با مسکن تجارت می کنند. تجارت مسکن مشکل همیشگی در اقتصاد ایران است. مسکن  از یک نیاز اولیه برای زندگی مردم خارج شده و به کالایی برای سرمایه گذاری تبدیل شده است و در این بین، نه سرمایه گذاری افراد معمولی در یک یا دو خانه بلکه سرمایه گذاری افرادی با پول های بزرگ  و بی منشا است که بازار را برهم زده. کنترل تورم می تواند تا اندازه ای به رونق دیگر بازارها بینجامد و سرمایه هایی از این دست را به سمت خود بکشد اما نباید فراموش کرد که  بعضی مسکن را احتکار کرده اند و با ایجاد فشار روانی در بازار به افزایش کاذب قیمت ها دامن زده اند. اینکه چرا در این مسیر مانع تراشی نمی کنیم دلایل مشخصی ندارد. شاید یک دلیل عمده نفوذ بانک ها یا سرمایه داران بزرگی  است که به طور عمده ملک خریده اند.
دولت تلاش کرده با راه اندازی بورس املاک از با  اثر گذاری تجاری شدن مسکن کم کند اما راه حل کاهش قیمت و بهبود دسترسی مردم به مسکن مناسب، بازاری شدن آن نیست. در حالت مطلوب، مسکن باید برای استفاده مردم ساخته شود نه برای خرید و فروش. اگر مسکن را برای خانه دار شدن مردم بسازیم، کیفیت هم در ساخت افزایش پیدا می کند. نکته دیگر اینکه سابقه بورس در کشور ما نشان داده احتمال زیان  اشخاص حقیقی و مردم عادی در معاملات بالاست و اعتبار بورس در کشور ما پایین است. باتوجه به سازوکارهای بورس در کشور، فروش ملک به مردم برای سرمایه گذاری راه حل درستی برای کاهش التهاب بازار مسکن به نظر نمی رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن