اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

آخرین امیدها برای رستن از دام رکودتورمی

 
در تازه ترین شماره نشریه آینده نگر، مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران از بحران تورم در اقتصاد ایران نوشته است. به نوشته خوانساری «درحال حاضر ایران و چهار یا پنج کشور دیگر در جهان از بین ۱۸۶ کشور،  دارای تورم دورقمی هستند و تورم چه در کشورهای پیشرفته و چه در حال توسعه، از ۵ درصد بالاتر نیست. به نظر می رسد برون رفت از این بحران تنها از دولت برنخواهد آمد، بلکه تصمیم کلی  نظام و هماهنگی و همدلی همه ارکان را می طلبد».
رییس اتاق تهران در سرمقاله شماره مهرماه نشریه آینده نگر نوشت: «درحال حاضر یارانه بدون هدف، به طور عمده به نفع دهک های بالا و مرفه بوده و طبقات محروم چندان از آن بهره مند نگردیده اند. برای مثال دهک های برخوردار ۲۰ برابر دهک های آسیب پذیر از یارانه بنزین استفاده می کنند».
در بخش «آینده ما» وضعیت اقتصاد ایران در شاخص های نقدینگی و تورم بررسی شده است. حسین راغفر اقتصاددان و کامران ندری کارشناس بانکی از  ابرتورم  و کسری بودجه گفته اند.
در بخش «آکادمی»، علی اصغرسعیدی، پژوهشگر اقتصادی، در مقاله ای از تاریخ بنگاه داری خانوادگی در ایران نوشته است. هم چنین در این بخش مقالاتی از  علی سرزعیم اقتصاددان، رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق ایران، مهدی معتمدی مهر کارشناس مسائل اجتماعی، و مجید خدوم استاد رشته محیط زیست منتشر شده است.  
بخش «روایت» در تازه ترین شماره نشریه آینده نگر به حرکت کجدار و مریز شاخص رشد تولیدات صنعتی اختصاص دارد. در این بخش سعید زرندی، معاون وزیر صمت و عضو شورای عالی بورس از فراز وفرودهای شاخص تولیدات صنعتی گفته است و عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران به آنچه شاخص تولیدات صنعتی منعکس می کند، پرداخته است.
بخش «توسعه» شماره ۱۱۲ آینده نگر، با عنوان دیار آه و فغان، به تحولات افغانستان پرداخته است. محمدحسین عمادی، مشاور سازمان ملل در امور بازسازی افغانستان، محسن امین زاده معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات، قاسم محبعلی مدیر کل پیشین وزارت امورخارجه، رحمان قهرمانپور تحلیل گر روابط بین الملل، خالد توکلی جامعه شناس توسعه و شهربانو تاجبخش استاد دانشکده علوم سیاسی پاریس، از تحولات افغانستان گفته و آن را تحلیل کرده اند.
در بخش «نگاه» این شماره از آینده نگر، طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی بررسی شده است. در این بخش فرزین فردیس رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ، مصطفی نقی پور دبیر انجمن صنفی فناوری های مالی  و محمدرضا شرفی فعال حوزه رمزارزها به پیامدهای اجرای طرح صیانت از کاربران پرداخته و آن را نقد کردند.
هم چنین می توانید در بخش کارآفرین و تجربه، درباره زندگی و کار کارآفرینان ایرانی و خارجی بخوانید. تازه ترین تحلیل های اقتصادی در نشریات بین المللی هم در بخش های اکونومیست، چشم انداز و آینده پژوهی ترجمه و منتشر شده است.
«کتاب ضمیمه» در تازه ترین شماره آینده نگر به کافئین اختصاص دارد. «اصل غور کردن در گیاهان، تریاک، کافئین، مسکالین»، نوشته مایکل پولان نام کتابی است که بخش هایی از آن در بخش «کتاب ضمیمه» آینده نگر ترجمه و منتشر شده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن