اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کارآفرینان به گردن ملت حق دارند

سعید وزیری، تهیه کننده/آینده نگر

خانواده قندچی را بیشتر به دلیل شهادت دیگر فرزندانشان احمد قندچی در روز ۱۶ آذر سال ۳۲ می شناختیم. احمد قندچی از جمله دانشجویان شهید در ان روز است که در سال های بعد به یاد آن ها روز دانشجو برگزارمی شود. اصغر قندچی هم از شخصیت های بزرگ در تاریخ معاصر صنعت کشور است. اصغر قندچی از بطن جامعه بیرون آمد و سال ها با روی پای خود ایستادن و دست روز زانوی خود گذاشتن کار کرد. قندچی همیشه از مدرسه گریزان بود و نبوغ او خود را نه در تحصیلات دانشگاهی بلکه در کار فنی نشان داد. او علاوه بر هوش ذاتی با تلاش و پشتکار توانست آجری به دیوار صنعت کشور اضافه کند. بررسی زندگی قندچی گویای کار شبانه روزی و بی وقفه اوست. کاری که قندچی در خلال آن، همواره به دنبال یاد گرفتن بوده است. او برای جوان امروز الگوی مناسبی ست چراکه در فرازونشیب های تاریخی کشور همواره روند رشد خود را ادامه داده است. در شرایطی مثل امروز که رانت و روابط حرف اول را می زند می توان قندچی را به نسل جدید نشان داد و گفت در روزگاران گذشته چه افرادی در سپهر اقتصاد ایران و در این کشور با تلاش مداوم خود را بالا کشیدند و به کار اصیل در حوزه صنعت پرداختند. از مهم ترین ویژگی های قندی همین عدم اتکا به روابط خاص و متکی بودن بر خود بود. او از معدود کارآفرینانی است که خود را کارگر می دانست. قندچی به اصطلاح عامیانه اش دست به آچار بود. آدمی نبود که با سرمایه ای کلان وارد کار شده باشد.  قندچی کار می کرد و در کار به دنبال راه حل می گشت و با این راه حل ها خود را بالا می کشید.  
فیلم چطور کلید خورد؟
ما از توافق اتاق بازرگانی تهران با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باخبر شدیم.  قرار بود براساس این توافق  چند کارآفرین در فیلم های مستند به جامعه معرفی شوند. مطالعات گروه ما نشان داد که اصغر قندچی گزینه بسیاری خوب و از نمونه ای بارز کارآفرین خودانگیخته است. او از کف جامعه می آمد و همین برای ما بسیاری جذاب بود. او از کمترین سطح از کار به بالاترین سطح از کار رسیده بود و همین به جذابیت شخصیت او اضافه می کرد. ما، من و کارگردان مستند مصطفی رزاق کریمی در کار سینمایی و مستندسازی به بخش پژوهش باور داریم و فکر میکنیم فیلم خود را در مرحله تحقیق است که نشان می دهد. تولید فیلم چیز عجیبی نیست و مهم فکری است که در ساخت فیلم به کار می آید و این فکر و ایده هم در مرحله تحقیق کشف می شود. ما بیش از هر بخش دیگری برای مرحله پژوهش زمان گذاشتیم و هزینه کردیم. کاووش آرشیو روزنامه ها در دوره زندگی اصغر قندچی و پیگیری اخبار وتحولات زمان حیات او در منابعی که داشتیم، برای ما در اولویت بود. حتی کوچکترین اخبار درباره قندچی راهم جمع آوری کردیم. 
مانع بزرگ 
متاسفانه کرونا مانعی بزرگ بر ساخت فیلم ما بود با این حال از آن عبور کردیم. در روزهای عید که همه در قرنطینه بودند گروه ما با رعایت همه پروتکل ها کار را آغاز کرد چراکه فکر می کنیم کارافرینان ایرانی دین بزرگی به گردن  ملت دارند و باید برای آن ها کاری کرد. مسئله کارآفرینان در جامعه خدمات همگانی آن هاست و امیدواریم فرصت های بیشتری از خلال همکاری اتاق بازرگانی تهران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای معرفی کارآفرینان به جامعه فراهم شود.  توجه اتاق تهران به مستندسازان و فیلمسازی برای معرفی کارآفرینان و پرداختن به مشکلات و معضلات اقتصادی یک رخداد خوب در فضای هنری کشور است. مسئولانی که می توانند به هر ترتیب از فرهنگ و هنر کشور حمایت کنند باید پا پیش بگذارند. خوشبختانه در اتاق بازرگانی تهران این کار انجام شده است و فرصت برای تعامل و همکاری بیشتر هم وجود دارد. 
ارزشگذاری افراد با اتکا به ابزار رسانه به خصوص سینما کار بزرگی است نکته دیگر اینکه سینمای مستند از جمله مظلوم ترین بخش های فیلمسازی کشور است که توجه هر چه بیشتر به آن مایه امیدواری است. این امید وجود دارد که شناخت هر چه بیشتر ظرفیت های کارآفرینی از مسیر فیلم های مستند همه جامعه را منتفع کند و سود بردن جامعه از حضور کارآفرینان نه با قرار گرتفن آن ها در پستوی کتابخانه ها و خانه ها بلکه با نمایش زندگی و کار آن ها بر پرده های نقره ای ممکن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن