اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چین از انتخاب دوباره ترامپ بدش نمی آید

سطح تنش ها بین چین و آمریکا افزایش یافته و در هفته گذشته کنسولگری آمریکا در یکی از شهرهای چین بسته شد. ترامپ سیاست فشار بر چین را دنبال می کند اما یک تحلیل گر می گوید چین از انتخاب دوباره ترامپ بدش نمی آید چراکه حضور ترامپ در کاخ سفید، در سطح بین المللی برای چین امتیازهایی به همراه دارد.
به گزارش سی ان بی سی، رادجر بیکر، استراتژیست آمریکایی می گوید: «پکن انتخاب دوباره ترامپ و ادامه دولت او را ترجیح می دهد چراکه این به دنبال کردن اهداف بین المللی چین کمک می کند».
بیکر می گوید کنش های ترامپ تا امروز در سطح بین المللی به قطبی سازی و چندپارگی در واکنش به چین دامن زده است اما آنچه چین به واقع از می ترسد، یک سیاست هم نوا در ایالات متحده آمریکا و هماهنگی سیاست های بین المللی است،  هماهنگی که  چین را محدود کند.
رابطه چین و آمریکا به طور فزاینده در سال های اخیر پیچیده شده است. موضوعات مختلفی در مذاکرات آن ها مطرح شده و در هفته گذشته دو کنسولگری آمریکا در چین تعطیل شده است. در هفته گذشت مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در سخنرانی علیه چین موضع گرفت و از متحدان آمریکا خواست برای تغییر رفتار چین تلاش کنند. هم چنین او از مردم چین هم به عنوان مردمی پویا و آزادی خواه و متمایز از حزب کمونیست چین یاد کرده است.
بیکر هم چنین در تحلیل خود می گوید چین در داخل به دنبال  تقویت مفهومی تازه از ملی گرایی است. بیکر می گوید حس غرور ملی در چین درحال تقویت شدن است. به گفته بیکر «در ایده پان-چین- ایسم، شما از بیش از ۴ هزار سال تاریخ صحبت می کنید و شما می گوید چین امروز در موقعیتی است که که جهان رفتار منصفانه ای با آن ندارد  و چین در نهایت نیاز دارد که از گذشته عبور کند و در جایگاه خود قرار بگیرد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن