اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

نوسان آینده بازار منوط به تصمیم های اقتصادی دولت است

محمد کشتی آرای

بازار سکه هفته جاری را با رشد قیمت ها آغاز کرد. اکنون قیمت هر قطعه سکه امامی در بازار به هفت میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسیده است. یک دلیل عمده رشد قیمت سکه در هفته جاری، افزایش قیمت هر انس طلا در بازار جهانی بود. روز گذشته قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ۴۰ دلار افزایش یافت. دومین عامل اثرگذار بر قیمت سکه در بازار داخل هم افزایش نرخ انواع ارز به ویژه دلار بود.  
در هفته گذشته هم قیمت سکه در بازار رشد کرد که دلیل عمده آن، رشد تقاضا برای سکه بود که به رشد حباب سکه کمک کرد. بخشی از مردم نقدینگی خود را برای حفظ ارزش به سکه و طلا تبدیل کردند اما روز گذشته و امروز این تقاضا کمتر در بازار وجود داشته و حباب سکه هم کاهش یافته است. یک دلیل عمده شاید شیب تند حرکت سرمایه به بورس است و اینکه تقاضا در بازار سکه اشباع شده است. به هر ترتیب با کاهش حباب سکه در هفته جاری می توان گفت که تقاضایی که در هفته گذشته به بازار وارد شد، در این هفته وجود نداشته است.
 دلیل عمده رشد قیمت سکه در روز یکشنبه، بیشتر رشد قیمت ارز در داخل است. اکنون قیمت هر یک اسکناس دلار در بازار ایران به ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است که اثر مستقیم آن را بر قیمت سکه مشاهده می کنیم.
در شرایط کنونی نمی توان آینده بازارها را به دقت تحلیل و پیش بینی کرد. تصور اینکه قیمت ها در ماه های آینده به شدت افزایش پیدا کند، درست نیست. شاید بازار دچار نوسان شود که این بیشتر ناشی از تصمیم های سیاستگذاران است. ممکن است دولت به یکباره نرخ ارز را کاهش دهد و همین بازارهای دیگر را هم متاثر می کند. آنچه در بازار رخ می دهد بیشتر به تصمیم های اقتصادی دولت باز می گردد. از سوی دیگر، برخی عوامل غیرقابل پیش بینی هم بازار را متاثر می کند. بنابراین امکان پیش بینی وضعیت آینده بازار ممکن نیست.  
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن