اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران برگزار شد /// از کارآفرینی برای بزهکاران تا رسیدگی به مشکلات صنایع پایین‌دستی

نمایندگان بخش خصوصی در پارلمان بخش خصوصی پایتخت، در نشست مردادماه خود به مسایل متفاوت از تکرار خواسته حذف ارز 4200 تومانی تا مشکلات صنایع پایین‌دستی پرداختند. آنان هم‌چنین با حضور یک کارآفرین نیکوکار مساله ایجاد اشتغال برای افراد بزهکار و دارای سوءپیشینه را مورد بررسی کردند تا از این طریق به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کنند.

 پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با چند دستور کار متفاوت امروز برگزار شد. در این نشست ابتدا مسایل مهم روز اقتصادی مانند مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی، مطالبات معوق قطعه‌سازان، هدفگذاری دقیق کمیسیون‌ها، ضرورت اعطای مجوز برگزاری نمایشگاه به تشکل‌ها و … از زبان رئیس و برخی اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح شد و در ادامه با حضور علیرضا نبی، کارآفرین نیکوکار، مساله ایجاد اشتغال برای افراد بزهکار و دارای سوءپیشینه مورد بررسی قرار گرفت تا با کمک اتاق تهران و اعضای هیات نمایندگان این اتاق، در این زمینه و به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، کار مشخصی صورت گیرد.

هم‌چنین معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در سخنانی به اقدامات و فعالیت‌های بخش تحت مدیریت خود و مشکلات صنایع پایین‌دستی پرداخت و به سوالات نمایندگان بخش خصوصی پاسخ گفت. هم‌چنین پیش‌نویس یک بیانیه در مورد رمزارزها در صحن جلسه مطرح و مقرر شد پیشنهادات اصلاحی روی آن اعمال شود. در نهایت در این نشست از اپلیکیشن اتاق تهران برای اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران رونمایی شد.

 

گزارشی از وضعیت قطعه‌سازان

نخستین سخنران پیش از دستور نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، رییس کمیسیون بهبود محیط کسب‌‌وکار و رفع موانع تولید بود که به تشریح گزارشی از آخرین وضعیت شرکت‌های قطعه‌سازی خودرو کشور پرداخت. محمدرضا نجفی‌منش، با  بیان اینکه بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی خودرو مجبور به تعدیل نیرو و پرسنل شده‌اند، از کسری ۱۵ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان طی سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به اینکه میزان مطالبات این بخش به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: ارزش شرکت‌های قطعه‌سازان خودرو حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که ارزش روز دارایی‌های شرکت‌های خودروسازی کشور به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

نجفی‌منش سپس میزان اشتغال در شرکت‌های خودروسازی را ۵۰۰ هزار نفر و در واحدهای قطعه‌سازی ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر نزدیک به ۱۶۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی وجود دارد؛ یعنی عملاً بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان دارایی جمعی قطعه‌سازان، خودروسازان و مردم راکد و بلوکه مانده‌است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه، میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای قطعه‌سازان خودرو را ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در صورت تشدید بیکاری در این صنعت، در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری باید پرداخت شود.

رییس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران سپس به مهم‎‌ترین مشکلات قطعه‌سازان اشاره کرد و بحران نقدینگی و قیمت بالای مواد اولیه را جدی‌ترین معضل این صنعت دانست و از جمله راهکارها برای عبور از مشکلات این بخش را انجماد بدهی‌های قطعه‌سازان به بانک‌ها و پرداخت سود تسهیلات عنوان کرد.

وی همچنین بازگشت ال‌سی داخلی را یکی از راهکارهای کمک به صنعت دانست و در عین حال یادآور شد که وعده دولت برای پرداخت ۴۴۰ میلیون یورو به قطعه‌سازان که در بهمن ماه سال ۹۷ قول آن داده شده بود، محقق نشده‌است.

 (اسلاید‌های گزارش رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار اتاق تهران را اینجا دریافت کنید.)

برای کمیسیونها اهداف کمّی تعیین شود

در ادامه این جلسه، فرزین فردیس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، برای ایراد نطق پیش از دستور خود پشت تریبون ایستاد و گفت: در سال۱۹۷۲ یکی از هواپیماهای بریتیش ایرویز، سه دقیقه پس از برخاستن، سقوط  کرد و در این حادثه۱۲۰ نفر جان خود را از دست دادند. تحقیقات معطوف به این حادثه نشان داد که افراد زیادی از نقص فنی هواپیما مطلع بودند اما جرات بیان آن را نداشتند.

 او افزود: دیوید رینگ، یک متخصص ارتوپد در بیمارستان ماساچوست، مچ دست بیماری را جراحی می‌کند و سپس متوجه می‌شود که این عمل جراحی اشتباه انجام گرفته و بلافاصله با جراحی مجدد اشتباه خود را اصلاح می‌کند. این پزشک پس از آن به تحقیق در این مورد پرداخت که چرا در این زمینه دچار خطا شده و به این نتیجه دست یافت که بیش از صحبت کردن در مورد موفقیت‌ها باید در مورد اشتباهات صحبت کرد.

فردیس سخنان خود را این چنین ادامه داد: اگر همزمان به دنبال ۲۰ خرگوش بدویم به هیچ یک از آنها دست نخواهیم یافت. بنابراین اگر برای یک کمیسیون ۲۰ هدف تعیین شود، به این اهداف نخواهد رسید. در عین حال به جای به کار بردن عباراتی کلی چون تعامل یا تلاش، در این هدفگذاری‌ها شایسته است که اهداف دقیق قابل اندازه‌گیری تعیین شود.

 این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با الهام از مثال‌هایی که مورد اشاره قرارداد، ابراز امیدواری کرد که کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران در دوره فعالیت خود بتوانند دست کم، یک خرگوش بگیرند، جان یک بیمار را نجات دهند و از سقوط یک هواپیما جلوگیری کنند.

تشویق به سرمایه‌گذاری با نگاهی به آینده

شهاب جوانمردی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در سخنانی، به خروج برخی از کسب‌و‌کارهای عمدتاً سنتی از چرخه اقتصادی کشور طی آینده نزدیک و ورود کسب‌و‌کار جدید به بازار اشاره کرد و پیشنهاد کرد که اتاق تهران مرکزی ویژه‌ برای رسیدگی مالیاتی و بیمه کسب‌و‌کار دانش‌بنیان و نوپا را ایجاد کند.

نایب رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال سپس افزود: باید صنایع را تشویق کرد که با نگاه به آینده سرمایه‌گذاری کنند.

ضرورت واگذاری برگزاری نمایشگاه‌ها به تشکل‌ها

 حسن احمدیان، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در سخنانی پیش از دستور اصلی جلسه، با اشاره به اینکه سال گذشته این تقاضا مطرح شد که مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها به تشکل‌ها اعطا شود نه به مجریان نمایشگاهی، ادامه داد: حدود ۷ الی ۸ ماه از بیان این درخواست سپری شده و بخش‌ خصوصی در این زمینه پاسخی دریافت نکرده‌است.

 او افزود: در روزهای اخیر، خبری به نقل از من روی سایت اتاق تهران قرار گرفت که من در این خبر ضمن تکرار این درخواست، به وجود امضاهای طلایی در دریافت مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها اشاره کردم. بلافاصله پس از انتشار این خبر، از سازمان توسعه تجارت ایران خبر رسید که قرار است همه مجوزهای قبلی ما برای برگزاری نمایشگاه لغو شود و حتی موضوع شکایت از بنده را نیز مطرح کردند. در حالی که انتظار چنین برخوردی از سوی سازمان با نمایندگان تشکل‌ها نمی‌رود.

 او با بیان اینکه ۲۲ مردادماه به نام روز تشکل‌ها نامگذاری شده‌است، گفت: تحقق اعطای مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها به تشکل‌ها یک درخواست تشکلی از اتاق تهران است و انتظار می‌رود که اتاق این مساله را پیگیری کند.

برگزاری دومین دوره جشنواره فرهنگی امین‌الضرب

در ادامه این نشست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تبریک عید سعید قربان و عید سعید غدیرخم به برگزاری دومین دوره جشنواره فرهنگی امین‌الضرب اشاره کرد و گفت: هفته گذشته همزمان با مراسمی که برای تقدیر از خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار داشتیم، برگزیدگان دومین دوره جشنواره فرهنگی امین‌الضرب نیز از سوی داوران معرفی شدند. خوشبختانه امسال این جشنواره با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و بیش از ۱۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که در نهایت توسط هیات داوران ۱۵ خبرنگار در ۶ رشته به عنوان نفرات برتر معرفی شدند و توسط اتاق تهران از تلاش‌های آنان تقدیر شد. هم‌چنین در این روز از کمک شایانی که خبرنگاران و اصحاب رسانه در یکسال گذشته به اتاق تهران داشتند، قدردانی شد.

مسعود خوانساری به درگذشت اصغر قندچی، پدر کامیون‌سازی ایران و بنیانگذار کارخانه ایران‌کاوه هم اشاره کرد و گفت: آقای قندچی حق بزرگی به گردن صنعت کشور داشت و در سال‌های جنگ تلاش‌ زیادی برای کمک به راه‌اندازی کامیون‌ها و تانک‌برها کرد. خوشحالیم که در زمانی که ایشان در قید حیات بودند اتاق بازرگانی تهران در اولین دوره مراسم امین‌الضرب از ایشان تجلیل کرد. در آن مراسم از سوی معاون اول رئیس‌جمهور نشان امین‌الضرب به آقای قندچی اهدا شد. ما امیدواریم بتوانیم این سنت حسنه را هر سال تکرار کنیم و کارآفرینان کشور را در زمان حیات خودشان مورد توجه و قدردانی قرار دهیم.

رئیس اتاق تهران در ادامه به مباحث اقتصادی پرداخت و درباره قطعیت بخشودگی جرائم مالیاتی گفت: در ماه گذشته موضوع قطعیت بخشودگی جرائم مالیاتی را شاهد بودیم. طبق ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌ها بخشودگی جرائم برعهده سازمان امور مالیاتی و ممیزان مربوطه بود و در سال‌های گذشته به دلیل عدم شفافیت اعتراضات بسیاری روی این موضوع مطرح می‌شد. اتاق تهران این مطالبه فعالان اقتصادی را امسال و سال گذشته از طریق معاون اول رئیس‌جمهور و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیگیری کرد و در نهایت با اقداماتی که معاون اول محترم رئیس‌جمهور انجام دادند سازمان امور مالیاتی دو هفته پیش بخشنامه‌ای صادر کرد که ۱۰۰ درصد بخشودگی برای تمام افرادی که تا تاریخ مشخصی بدهی خود را پرداخت کنند، در نظر گرفته شود و خوشبختانه شفافیت خوبی را می‌توانیم شاهد باشیم. لازم است از سازمان محترم امور مالیاتی و پیگیری آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور تشکر کنم.

حذف صفر به شرط اصلاح ساختار اقتصاد

حذف چهار صفر از واحد پول ملی موضوع دیگری بود که رئیس اتاق تهران به آن پرداخت و گفت: در هفته‌های گذشته بحث‌های زیادی درباره حذف چهار صفر در رسانه‌ها مطرح شده است؛ نظر اتاق تهران این است که این موضوع می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد چون در حال حاضر هم واحد پولی ریال بین مردم مطرح نیست و در گفت‌وگوها و مراودات مردم از تومان استفاده می‌شود. این موضوع محاسبات و حسابداری را هم دچار اشکال کرده است. با این حال مهم است که این تحول همزمان با اصلاح ساختار اقتصادی کشور باشد در غیر این صورت اگر قرار باشد هم‌چنان تورم‌های بالای ۲۰ و ۳۰ درصدی در سال داشته باشیم هر دو سه سال مجدد با کاهش ارزش پول این مشکل دوباره برمی‌گردد. در نتیجه اگر قرار است اصلاح واحد پولی کشور ماندگار باشد باید برای اصلاح ساختار اقتصاد کشور هم فکر شود.

آمریکا قدرت ظریف را تحمل نکرد

مسعود خوانساری همچنین به تحریم محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه اشاره کرد و گفت: آقای محمد جواد ظریف شخصیت، منطق و زبان قدرتمندی دارد و نه تنها در داخل کشور مقبولیت بالایی دارند بلکه در عرصه دیپلماسی جهان هم فردی بسیار موفق بوده است. چند سال پیش شاهد بودیم که برجام را به خوبی به سرانجام رساندند و در سال جاری هم با سفرهای متعددی که به نقاط مختلف جهان داشتند و با مصاحبه‌هایی که با رسانه‌های معتبر بین‌المللی انجام دادند، توانستند توجه افکار عمومی را علیه آمریکا و به نفع کشورمان جلب کنند. همین باعث شد که مقامات آمریکایی نتوانند تلاش‌های او را تحمل کنند.

رئیس اتاق تهران افزود: مصاحبه‌های دکتر ظریف علیه تصمیمات گروه ب بسیار موثر بود و باعث شد در نهایت ایشان را آمریکا تحریم کند. ما باز خوشحال هستیم که آقای ظریف جزو افرادی بود که در مراسم امین‌الضرب؛ اتاق از ایشان قدردانی کرد و نشان امین‌الضرب را دریافت کردند. بخش خصوصی همیشه قدردان زحمات و تلاش‌های این مرد بزرگ خواهد بود.

ارز ۴۲۰۰ تومانی بستر فساد و رانت را پهن کرد

خوانساری همچنین به جلسه‌ هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران اشاره کرد و گفت: در این جلسه تقریبا تمام روسای کمیسیون‌ها اعلام کردند که با ادامه روند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستند چرا که ارز ۴۲۰۰ تومانی بستر فساد و رانت را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است. علاوه بر این باعث ایجاد بی‌عدالتی شده چون تمام فعالان اقتصادی نمی‌توانند از ارز دولتی استفاده کنند و این ارز فقط در اختیار افراد خاصی قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: از آنجا در کشور نظام توزیع مناسبی حاکم نیست اقلامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود با قیمت پایین‌تر به دست مردم و مصرف‌کنندگان نمی‌رسد و در نهایت موجب قاچاق کالا و لطمه به تولید داخلی می‌شود. بسیاری از محصولات تولید داخلی، ترکیبی از مواد اولیه داخلی و وارداتی است و طبیعتا قیمت ساخت آنها بیشتر از قیمت کالای وارداتی خارجی می‌شود. اتاق بازرگانی تهران و فعالان بخش خصوصی خواستار قطع سریع ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند. اگر قرار باشد دولت از اقشار آسیب‌پذیر در برابر جهش‌های قیمتی اخیر حمایت کند تنها راه آن پرداخت یارانه نقدی است.

ممنوع کردن واردات و صادرات کالا خلاف قانون است

رئیس اتاق تهران همچنین عنوان کرد که در این جلسه تاکید شده است که ممنوع کردن واردات و صادرات کالا خلاف قانون است. او افزود: براساس قانون ممنوعیت صادرات و واردات تنها به ۳ مورد محدود شده است که شامل مشروبات الکی، مواد مخدر و اسلحه می‌شود و واردات مابقی کالاها صرفا باید ابزار تعرفه تنظیم شود. اما متاسفانه در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که هر وزارتخانه‌ای براساس مسئولیتی که برعهده دارد واردات و صادارت کالایی را ممنوع و پس از مدتی آزاد می‌کند. این روش به تجارت خارجی کشور و تولید داخلی لطمه می‌زند. انتظار ما از دولت این است که اگر قرار است کالایی را محدود و ممنوع کنند در سطحی مانند سران قوا درباره آن تصمیم‌گیری شود. گرچه باز هم تاکید می‌کنم که این موضوع به صورت کلی خلاف قانون است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان این که اتخاذ چنین تصمیماتی باعث شکل‌گیری بسترهای وقوع جرم در کشور می‌شود، گفت: هفته گذشته مقاله‌ای خواندم که عنوان کرده بود اخیرا در کانادا استفاده از ماری‌جوآنا آزاد شده و علت این آزادی، کاهش مصادیق جرم است. چون به این نتیجه رسیده‌اند که هرچقدر مصادیق جرم را کاهش دهند، افراد کمتری مجرم خواهند شد و پلیس و دستگاه‌های قضایی می‌توانند به جرائم جدی‌تر بپردازند. متاسفانه در کشور ما همواره بستر‌ها و زمینه‌های تازه‌ای مهیا می‌شود که در آن افراد به سمت ارتکاب جرم سوق داده می‌شوند.

مسعود خوانساری سیاستگذاری‌ها در بازار سکه و ارز، به‌ویژه ارز ۴۲۰۰ تومانی را از مصادیق این رفتار دانست و گفت: می‌بینیم که تعداد زیادی واردکننده و صادرکننده مجبورند به دادگاه‌ها بروند تا در مورد مسایل ارزی خود توضیح دهند. در حوزه‌های دیگر هم این اتفاق رخ داده مانند آنچه درباره ممنوعیت استفاده از ماهواره هنوز در جریان است. همین رویکرد باعث شده که هم‌اکنون شاهد ۱۷ میلیون پرونده باز در دستگاه قضایی باشیم. اگر در هر پرونده دو نفر دخیل باشند به صورت کلی در هر پرونده یک و نیم خانواده درگیر هستند و عملا بخش عمده‌ای از جمعیت کشور مجرم یا متهم هستند و پرونده قضایی دارند. انتظار ما از دولت و سایر قوا این است که سیاستگذاری به‌گونه‌ای باشد که مردم کمتر درگیر شوند و اگر یک مساله‌ای فراگیر می‌شود، در جرم‌انگاری آن حساسیت و مطالعه بیشتری به خرج داده شود.

شاخص‌های اقتصادی به روایت آمار

در ادامه این جلسه، مریم خزاعی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، با اشاره به اینکه صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصادی جهان را بر اساس پیش‌بینی‌ها مورد بازنگری قرار داده ‌است، گفت: بر اساس این پیش‌بینی‌ها، رشد اقتصادی جهان ۳.۲ درصد و رشد اقتصادی منطقه منا، یک درصد برآورد شده است. همچنین رشد اقتصادی ایران نیز منفی ۶ درصد در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی شده‌ است.

او با بیان اینکه، روند بلندمدت قیمت مواد غذایی برابر گزارش‌های فائو، رو به کاهش است، به مقایسه شاخص بهای تولیدکننده بخش‌های صنعت و معدن در فصل بهار ۱۳۹۸ با بهار ۱۳۹۷ پرداخت و گفت: شاخص بهای تولیدکننده بخش صنعت در بهار ۱۳۹۸ رشد حدود ۸۹ درصدی را تجربه کرده و شاخص بهای تولیدکننده بخش معدن در بهار ۱۳۹۸، بیش از ۶۴ درصد رشد داشته است.

خزاعی در ادامه به کاهش حدود ۱۱ درصدی قیمت سبد نفت اوپک طی تقریباً یک ماه گذشته و قیمت حدود ۵۸ دلار هر بشکه نفت اشاره کرد و در بخش دیگری از سخنانش به کاهش قابل توجه فاصله نرخ‌های خرید یورو در سامانه نظارت ارز (سنا) و سامانه نیما پرداخت. او گفت: فروش ارز صادراتی از ابتدای مرداد ۱۳۹۷ تا۲۰ مرداد ۱۳۹۸ معادل ۱۷.۷۸ میلیارد یورو بوده و این رقم، از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ معادل ۶.۶۸ میلیارد یورو برآورد شده است. خرید ارز برای واردات نیز از ابتدای مرداد ۱۳۹۷ تا۲۰مرداد ۱۳۹۸ معادل ۱۵.۵۶ میلیارد یورو و از ابتدای سال جاری تا ۲۰ مرداد هم ۶.۱ میلیاردیورو بوده است.

(اسلاید‌های گزارش معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران را اینجا دریافت کنید.)

 

قرائت پیش‌نویس بیانیه رمزارزها

در ادامه این جلسه، بیانیه کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال در مورد استخراج رمزارزها قرائت شد تا چنانچه اعضای هیات نمایندگان با محتوای آن موافق باشند، به تصویب برسد. در همین حال، تعدادی از اعضای هیات نمایندگان دیدگاه‌های خود را در رابطه با این بیانیه اعلام کردند و خواستار اصلاح و بازنگری آن شدند. بر این اساس مقرر شد که این بیانیه بار دیگر به کمیسیون مربوطه ارجاع شده و اصلاحات پیشنهادی در آن اعمال شود.

کارآفرینی برای اصلاح بزهکاران در کشور

در ادامه این نشست، علیرضا نبی از کارآفرینان نیکوکار که در خراسان رضوی و گلستان چند کارخانه و واحد تولیدی برای اشتغال زنان بی‌سرپرست، بزهکاران، محکومان و حتی زندانیان احداث کرده است، به ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های خود پرداخت.

نبی با بیان اینکه اولین کارگاه تولیدی خود را در سال ۱۳۷۲ با دعوت به کار زنان بی‌سرپرست در زمینه تولید پوشاک احداث کرده، در سخنانی به تشریح داستان برخی از شاغلان در واحدهای تولیدی خود پرداخت که به ‌خاطر ارتکاب جرائم مختلف سابقه محکومیت در زندان را داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه هزار نفر در چهار گروه آسیب‌پذیر در واحدهای تولیدی که در شهرک صنعتی توس احداث شده مشغول به کار هستند، گفت: جوانانی که به دلایل تنگناهای زندگی به بزه رو آورده‌اند و زنان بی‌سرپرست خانواده، نیاز به کار و شغل دارند و به تجربه به من ثابت شده‌است که محکومان و سابقه‌دارانی که به دفعات پی در پی اقدام به بزه می‌کرده‌اند و مهمان همیشگی زندان‌ها بوده‌اند، اگر به کار و فعالیت سالم اقتصادی مشغول شوند، قادرند زندگی سالمی برای خود و خانواده ایجاد کنند.

این فعال اقتصادی سپس از همکاری با اتاق تهران برای ایجاد کارآفرینی و اشتغال برای سابقه‌داران و محکومان زندانی و زنان بی‌سرپرست در منطقه ۱۲ تهران خبر داد.

اقدامات وزارت صمت برای تنظیم بازار محصولات پلیمری

در ادامه پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در دوره نهم، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به تشریح وضعیت صنعت مواد پلیمری پتروشیمی طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ و نیز اقدامانی که از سوی این وزارتخانه برای تنظیم بازار محصولات پتروشیمی صورت گرفته است، پرداخت.

فرشاد مقیمی با بیان اینکه طی چند سال اخیر، تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی از طریق بورس به یکی از معضلات جدی کشور تبدیل شده بود، گفت: این نگرانی وجود داشت که عرضه محصولات پتروشیمی مهندسی شده است و واحدهای تولیدی نیز به آن اذعان داشتند.

وی سپس به آمار مواد پلیمری پتروشیمی در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: در این سال، تولید، واردات، صادرات و مصرف محصولات پلیمری به ترتیب به ۶.۷ میلیون تن، ۳۵۷ هزار تن، ۳.۶ میلیون تن و ۳.۳ میلیون تن رسید که طی سال بعد از آن نیز تقریبا همین اعداد و ارقام را شاهد هستیم با این تفاوت که در سال ۹۶ میزان تقاضا محصولات پلیمری ۵.۶ میلیون تن بود در حالی که سال پس از آن این میزان به ۱۰.۳ میلیون تن رسید حال آنکه شاخص‌های تولید نشان از ثبات نسبی در این دو سال داشت.

وی سپس به اقداماتی که برای تنظیم بازار محصولات پتروشیمی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت اشاره کرد و افزود: قرارگاه رونق تولید به منظور بررسی و پایش آخرین وضعیت میزان تولید، واردات، صادرات، قیمت و حجم معاملات مواد پتروشیمی در وزارت صمت تشکیل شده‌ و علاوه بر آن، کارگروه استانی مدیریت تقاضای مواد پتروشیمی نیز در استان‌ها ایجاد شده‌است.

معاون وزیر صمت سپس از پیاده‎سازی طرح افق که به استانداردسازی فاکتور و قیمت مواد پتروشیمی می‌پردازد خبر داد و افزود: تا زمان اجرایی شدن این طرح، به‌روزرسانی سهمیه مواد پتروشیمی و اصلاح سهمیه‌ها در سامانه بهین‌یاب در دستورکار قرار گرفته است.

مقیمی ادامه داد: همچنین به منظور تامین حداکثری نیاز داخل و ساماندهی وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی، مقرر شده است برای تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، صادرات مواد اولیه پتروشیمی صرفا توسط واحدهای تولیدی عرضه‌کننده در بورس کالا یا با ارائه تاییدیه رسمی اشخاص حقیقی و حقوقی از واحدهای تولیدی مربوطه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این بخش از اقدامات منجر به آرامش در بازار محصولات پلیمری پتروشیمی شده است، افزود: تا پایان سال جاری، مدلی که برای محصولات پلیمری پیاده‌سازی شده را به سایر محصولات پتروشیمی تعمیم خواهیم داد.

(اسلاید‌های گزارش معاون امور صنایع وزارت صمت را اینجا دریافت کنید.)

کمبود نقدینگی در صنایع پایین دستی

پس از آنکه فرشاد مقیمی، گزارش خود را ارائه کرد، برخی از اعضای هیات نمایندگان نیز نقطه نظرات خود را در این باره مطرح کردند.

مهدی شریفی نیک‌نفس، با اشاره به اینکه فرمول قیمتی مورد اشاره توسط معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، رانتی را در حوزه پتروشیمی ایجاد می‌کند ادامه داد: از۴۰۰ گرید محصولات پتروشیمی، فقط۲۰ گرید در ایران تولید می‌شود و باید اجازه واردات به محصولاتی که در داخل تولید نمی‌شود، داده شود. در واقع باید اجازه دهید که واسطه‌هایی کارآمد که در گذشته وجود داشتند، با استانداردهای شما وارد بازار شوند و کمبودهای مجتمع‌های پتروشیمی را تامین کنند.

او در ادامه با اشاره به اینکه صنایع پایین‌دستی با مساله کمبود نقدینگی مواجه هستند، افزود: باید این امکان فراهم شود که این صنایع با کمک بانک‌ها و از طریق ال‌سی داخلی بتوانند محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. آنها اکنون قادر به تامین نیازهای خود در بورس نیستند و رکود بر این صنایع حاکم شده است.

 او ادامه داد: «طرحی را با همکاری تعدادی از بانک‌ها برای گشایش ال‌سی داخلی جهت تامین نیازهای واحدهای پتروشیمی تهیه کرده‌ایم که در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌دهیم.

داخلی‌سازی در صنعت پتروشیمی تا کجا پیش رفته است؟

در ادامه این نشست و پس از سخنان معاون امور صنایع وزارت صمت، محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران با اشاره به این که پیش از این، امکان تامین مستقیم مواد اولیه از تولیدکنندگان پس از تعیین قیمت در بورس فراهم بود، خواستار بازگشت به این راهکار شد و در ادامه این پرسش را مطرح کرد که با توجه به تولید تعداد اندکی از گریدهای پتروشیمی در کشور آیا اقدامی در جهت توسعه داخلی‌سازی محصولات پتروشیمی صورت گرفته است؟

ضرورت اختصاص سهمیه به صنعت داروسازی

 محمود نجفی‌عرب، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه تعدادی از کارخانه‌های تولید دارو و سرم‌سازی، گریدهای خاصی از محصولات پتروشیمی را مصرف می‌کنند، گفت: چنانچه امکان گشایش ال‌سی داخلی فراهم نشود، این شرکت‌ها در تامین مواد اولیه دچار مشکل خواهند شد. ضرورت دارد که سهمیه‌ای خارج از بورس برای این شرکت‌ها اختصاص یابد.

محمدحسن دیده‌ور، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز از ضرورت بازنگری و به‌روزرسانی سایت بهین‌یاب سخن گفت و افزود: بخشی از محصولات پتروشیمی، خام‌فروشی می‌شود، در حالی که این محصولات نظیر متانول می‌تواند برای تولید سایر محصولات پلیمری مورد استفاده قرار گیرد.

تغییرات ناگهانی ارز منجر به بی‌نظمی شده‌است

حسن فروزان‌فرد، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز با انتقاد از اینکه سیاست‌های ارزی در دولت‌های مختلف، دستگاه‌های اجرایی و البته تولیدکنندگان را در معرض فشار و بی‌نظمی قرار داده‌است، گفت: قانون این ظرفیت را ایجاد کرده‌است که دولت‌ها مکانیزم اصلاح قیمت ارز متناسب با تورم را به رسمیت بشناسند و از تغییرات ناگهانی ارز جلوگیری کنند. افزایش ناگهانی ارز نه‌تنها به صادرات کمکی نمی‌کند که منجر به بی‌نظمی می‌شود. در واقع، مشکلات پیش آمده ناشی از تلاطم‌های ارزی است و دستاوردها و تلاش‌های تولیدکنندگان تحت‌الشعاع این تلاطم‌ها قرار گرفته‌است.

ایجاد صندوقی برای توسعه صنایع پایین‌دستی

حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت پتروشیمی به سوی صنایع بالادستی سوق یافته ‌است، گفت: پیشنهادی که برای رونق سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی وجود دارد، این است که صندوقی ایجاد شود که از محل صادرات محصولات خام درصدی به این صندوق اختصاص پیدا کند.

 این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین گفت که دولت باید در همه عرصه‌ها به سمت رگولاتوری برود تا اقتصاد آزاد رقابت‌پذیر شکل بگیرد.

تقلب در لایه‌های پایین بازار

مهراد عباد، از وجود تقلب در آنچه که او «لایه‌های پایین بازار» می‌خواند، پرده برداشت و گفت: یکی از مصادیق این تقلب این است که گریدهای پایین محصولات پتروشیمی به عنوان گریدهای بالاتر فروخته می‌شود. باید با این قبیل اقدامات متقلبانه برخورد شود و نظارت روی این حزوه تقویت شود.

علی نقیب دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با بیان اینکه عرضه محصولات پتروشیمی به صنایع بهداشتی و آرایشی به سختی صورت می‌گیرد، ادامه داد: انتظار این است که مواد اولیه به دست واحدهای تولیدکننده برسد. حال آنکه در صورت تداوم این وضعیت، بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی با مشکل مواجه خواهد شد

در ادامه این جلسه، صادق نجفی، دستیار وزیر صنعت، معدن و تجارت و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از هیات رییسه اتاق تهران درخواست کرد که تحلیلی از وضعیت تولید، تامین، صادرات و انتقال پول در سه ماه آینده به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کنند. او ادامه داد: در حوزه پتروشیمی ۵ الی ۶ استان را پایلوت قرار دادیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۶۰ واحد تولیدی توسط یک نهاد گرفتار شده و ۶۰ واحد نیز توسط واحد دیگر. به نظر می‌رسد یکی از اقدامات اتاق باید صیانت از واحد‌های تولیدی موجود باشد.

رونمایی از اپلیکیشن اتاق تهران

در پایان پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در دوره نهم، از اپلیکیشن اتاق تهران رونمایی شد. مراحل ساخت و راه‌اندازی این اپلیکیشن در راستای بهبود روند خدمات‌دهی و افزایش رضایت اعضا، از حدود یک سال پیش در اتاق تهران آغاز شد و اعضای اتاق تهران می‌توانند از طریق این اپلیکیشن به خدمات این اتاق دسترسی سریع داشته باشند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن