اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

نظارت بر کار علی بابا

چین را بهشت شرکت های فناوری محور می دانند. جمعیت بالای این کشور باعث شده چین به تنهایی به بازاری جذاب برای عرضه انواع خدمات و کالا تبدیل شود. نکته دیگر حمایت های دولتی از استارت آپ ها و شرکت های فناوری محور داخلی در چین است که نمود آن را می توان در فیلتر سایت هایی مثل گوگل و ممانعت از فعالیت شرکت هایی مثل آمازون دید. با این حال، بزرگ شدن شرکت های فناوری و قدرت گرفتن آن ها، به دغدغه پکن در این روزها تبدیل شده است.  
به گزارش سی ان بی سی، سهام علی بابا در هنگ کنگ، ۸ درصد رشد کرد ه و  این رشد پس از جریمه ۱۸.۲۳ یوآنی معادل ۲.۸ میلیارد دلاری این شرکت ثبت شده است. تنظیم کننده مقررات در چین، پس از انجام تحقیقات ضد انحصار درباره علی بابا، غول فناوری چین را جریمه کرد.
تنظیم کننده مقررات بازار در چین در ماه دسامبر، بررسی های ضدانحصاری خود را درباره علی بابا آغاز کرد. اصلی ترین مسئله در این تحقیقات، بررسی اجبار بازرگانان به ارائه محصولات خود به یکی از دو پلتفرم تجارت الکترونیک در چین به جای هر دو پلتفرم بود.
تنظیم کننده مقررات بازار در چین اعلام کرد این عمل رقابت در بازار خرده فروشی را تهدید می کند و ناقض حقوق مصرف کنندگان است.
مدیرعلی بابا، دنیل ژانگ گفت انتظار ندارد این بررسی ها و نتایج آن اثر چندانی بر شرکت بگذارد. ژانگ هم چنین اعلام کرد علی بابا به زودی تنظیمات تازه ای را برای کاهش موانع و هزینه های کسب وکارها و بازرگانان برای فروش محصولات در این پلتفرم در نظر می گیرد. هم چنین علی بابا توسعه خدمات خود را در شهرهای کوچکتر و مناطق روستایی چین ادامه می دهد.
شرکت های فناوری محور چینی به رشد قابل توجهی در سال های گذشته رسیده اند. اما پکن اکنون نسبت به قدرت این شرکت ها احساس نگرانی می کند.
نهادهای ناظر بر فعالیت های جک ما، بنیانگذار علی بابا تمرکز کرده اند. او در اکتبر سال گذشته نظرهایی علیه تنظیم کننده مقررات مالی در چین ابراز کرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن