اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ارزش ۲۰۰ هزار میلیاردتومانی دانش بنیان ها در بورس

روز گذشته، در جریان رونمایی از بازار تامین مالی جمعی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمار تازه ای از وضعیت کسب وکارهای دانش بنیان و استارت آپ ها ارائه کرد. به گفته مسئولان در معاونت علمی و فناوری ارزش شرکت های دانش بنیان بورسی تا امروز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. هم چنین موافقت اصولی برای فعالیت ۱۱ سکوی تامین مالی جمعی صادر شده است. از این تعداد ۴ سکو خدمات خود را ارائه می دهند و ۷ سکو در آینده فعال می شوند.
براساس تازه ترین آمار، تعداد صندوق های سرمایه گذاری جسورانه و خصوصی در بورس به ۱۹ صندوق رسیده است. ارزش این صندوق ها بیش از ۴۲۰۰ میلیارد تومان است. هم چنین تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی بیش از ۲۹ شرکت است. این شرکت ها در مدت هماکری با شرکت سپرده گذاری بورسی برای احراز هویت بورسی، بیش از ۶ میلیون نفر را به طور دیجیتالی احراز هویت کردند.
تاکنون ۴۱ شرکت دانش بنیان سهام خود را در بورس عرضه کرده اند و ۱۱ صندوق سرمایه گذاری جسورانه و ۳ صندوق خصوصی در بورس نقش آفرینی می کنند.
تلاش برای تامین مالی شرکت های دانش بنیان و استارت اپ ها از بازار سرمایه، با پیوستن تپسی به بورس شتاب بیشتری گرفته است. به گفته فعالان بخش خصوصی، بورس محل مناسبی برای تامین مالی شرکت های استارت آپی است که امکان دسترسی به سرمایه گذار خارجی هم برای آن ها محدود شده است. تامین سرمایه از چالش های جدی کسب وکارهای استارت آپی و شرکت های دانش بنیان است که در یک سال گذشته تشدید شده است. هم چنین محدودیت در صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان ایرانی عرصه را بر شرکت ها تنگ کرده است چراکه به دلیل تحریم بازارسازی ها به سرعت کم انجام می شود. با این حال براساس آمارها در سال ۱۳۹۸ تعداد ۵۱۳ فناوری از پارک‌های علم و فناوری به کشورهای دیگر به ارزش بیش از ۹۸ میلیون دلار صادر شده و بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان محصولات دانش‌بنیان توسط شرکت‌ها و واحدهای فناور مستقر در پارک‌ها به فروش رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن