اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

فرصت هایی که «بازی مرکب» برای همه ساخته است

در رقابت رسانه های جریان اصلی، موفقیت یک شرکت به معنای شکست شرکت دیگر است. اما موفقیت سریال کره ای «بازی مرکب»، محصول نتفلیکس در این بین، یک استثناست.
نتفلیکس در جریان پخش «بازی مرکب»، رکوردشکنی کرد. گزارش ها نشان می دهد در سراسر جهان، بیش از ۱۱۱ میلیون بیننده دست کم، ۲ دقیقه از این سریال را دیده اند. به طور معمول، محبوبیت سریال یک شرکت حسادت دیگر رقبا را بر می انگیزد، مثل موفقیت خانه پوشالی، محصول نتفلیکس که برای یک دهه خار چشم شرکت اچ بی او بود. اما این بار، رقبای نتفلیکس موفقیت «بازی مرکب» را تحسین کردند، چراکه این سریال باب ارائه محصولات غیرآمریکایی را باز کرد تا شرکت های رسانه ای با عرضه محصولات کم هزینه تر غیرآمریکایی، به سود بیشتری برسند.
آمازون، اپل، دیزنی، وارن مدیا اچ بی او مکس، ان بی سی یونیورسال، لاینگیت استارز و ویاکم سی بی اس، همه  ساختن مجموعه های نمایشی تلویزیونی را دنبال می کنند تا به مخاطب جهانی برسند. آنچه امروز هالیوود دنبال می کند کاهش هزینه ها و صرفه جویی است. هالیوود تلاش می کند از استعدادهای محلی به جای ستاره های هالیوودی استفاده کند که دستمزد کمتری می گیرند. میزان مالیاتی که باید پرداخت شود هم کاهش پیدا می کند و ملت های مشتاق به دیده شدن برای رونق گردشگری مهم ترین شرکای هالیوود در این زمینه خواهند بود. هم چنین در همکاری با این ملت ها، شرکت های فیلمسازی از قید و بند اتحادیه های ناظر آمریکایی رها می شوند.
آجای ماگو، یک وکیل حوزه فناوری در این باره به سی ان بی سی می گوید:«هر کشوری مشوق های خودش را دارد. بعضی کشورها بازار بازتری دارند و بازاریابی برای فیلم ها با حمایت دولت ها و جشنواره ها انجام می شود. حتی ممکن است در این کشورها به طور رایگان با تهیه کنندگانی همکار شوید».
کشورهای اروپای شرقی، مثل مجارستان، اتریش و مالتا و کانادا مشوق های جذاب مالیاتی برای هالیود دارند. دامنی رومانو یک مدیر شرکت سرگرمی می گوید: «با وجود همه این مشوق ها، شرکت های آمریکایی ترجیح می دادند از اماکن بین المللی برای ساخت سریال های آمریکایی استفاده کنند. آن ها به این مناطق می رفتند و تابلوها و شکل خیابان ها را تغییر می دادند تا همه چیز آمریکایی به نظر برسد. اما آنچه امروز رخ داده، وجود محتوای محلی در مناطق است. درواقع دیگر استودیوهای خارجی نقاب آمریکایی به صورت نمی زنند».
 نکته دیگر تماشای سریال های خارجی برای مخاطبان آمریکایی به طور معمول طافت فرساست. سریال های تلویزیونی غیرانگلیسی معدودی می توانند به موفقیتی برسند که «بازی مرکب» در چندماه اخیر کسب کرده است.
باتوجه به موفقیت «بازی مرکب»، دیزنی اعلام کرده برنامه دارد ۲۷ سرای تلویزیونی و فیلم را در منطقه آسیا اقیانوسیه کلید بزند.
براساس گزارش بلومبرگ، کل هزینه ساخت «بازی مرکب» ۲۱.۴ میلیون دلار بوده است. اما اگر این سریال با بازیگران آمریکایی و در آمریکا ساخته می شد، هزینه آن ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر بود. هم چنین بلومبرگ ارزش این سریال را ۹۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است.
موفقیت «بازی مرکب» هم چنین فرصتی برای خالقان و نویسندگانی است که در ایده فیلم های سوپر قهرمانی یا ربات ها گیر کرده اند. اشتیاق جهان به دیدن ستاره ها و شنیدن ایده های تازه فرصتی برای رشد صنعت و منافع همه از جمله هنرمندان و استودیوهای تهیه فیلم و سریال در جهان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن