اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چالش های کرونایی اوبر و لیفت

کرونا در ایالات متحده آمریکا هم شیوع یافته است و کسانی که در مشاغلی مثل تحویل خواروبار، سفارش رستوران و تاکسی یاب های اینترنتی کار می کنند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به کرونا هستند. مردم از حمل و نقل عمومی اجتناب می کنند، به جای رفتن به رستوران ها غذا را سفارش می دهند و این تحویل ها و پیک ها هستند که باید غذا را بگیرند و به آن ها برسانند.
اکنون شرکت های فعال در این زمینه که با کارکنان خود به عنوان پیمانکاران مستقل رفتار می کنند، با چالش هایی در زمینه بیمه درمانی، مرخصی عادی یا مرخصی به دلیل بیماری دچار شده اند. شرکت هایی مثل لیفت و اوبر به کارکنان خود پیام های بهداشتی می دهند و به آن ها یادآوری می کنند که با شست و شوی مداوم دست ها و رعایت نکات بهداشتی سلامت خود را تضمین کرده اند. از سوی دیگر بارها از رانندگان خواسته اند که وسایل نقلیه شان را ضد عفونی کنند. حتی شرکت لیفت اعلام کرده مواد ضد عفونی کننده را در دسترس رانندگان قرار داده است. اوبر هم دستورالعمل هایی مثل «اگر احساس مریضی می کنید در خانه بمانید» را ارسال کرده است. اما واقعیت این است که کارکنان این شرکت ها اگر کار نکنند، دستمزدی ندارند بنابراین به ناچار سلامت خود و مسافران را برای تامین هزینه های زندگی به خطر می اندازند. این خطری است که الگوی کسب وکار در اقتصاد گیگ(اقتصاد شاغلان رومزد و موقت) برای جامعه ایجاد می کند.
در مکزیک، دو راننده اوبر یک مسافر مبتلا به بیماری کرونا را جابه جا کردند و سفرهای بیشتر دیگری را هم انجام دادند. شرکت تخمین زده که آن ها ۲۴۰ مسافر دیگر را به مقصد رسانده اند و این یعنی کمک به شیوع بیماری.
انجمن های رانندگان هم در این مدت بیکار نبوده و توصیه هایی به رانندگان کرده است. در بعضی از گروه های مشترک در شبکه های اجتماعی بعضی رانندگان پیشنهاد داده اند که مسافرانی از مبدا و مقصد بیمارستان را منتقل نکنند. بعضی دیگر در این باره گفته اند که مسافران از مبدا چین را نمی پذیرند یعنی کشوری که برای بار اول، کرونا در آن دیده شده است. در مقابل بعضی رانندگان این پیشنهادها را نژادپرستانه دانسته اند. این درحالی است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا اعلام کرده احتمال ابتلای آسیایی تبارها در آمریکا نسبت به دیگر مردم آمریکا به بیماری کرونا بیشتر نیست.
لیفت در اطلاعیه ای به رانندگان اعلام کرده هیچ تبعیضی را در این زمینه نمی پذیرد و اوبر هم به رانندگان گفته آن ها در انتخاب، انجام و لغو سفر در شرایطی که نسبت به سلامتی خود احساس نگرانی می کنند، آزادند با این حال این برخلاف اصول کاری اوبر است که در خدمات دهی هیچ تبعیضی در نژاد یا ملیت افراد نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن