فرصت تاریخی
فریدون مجلسی دیپلمات سابق/آینده نگر
ممکن است ایران از دیرباز در شمار کشورهای پیشرفته صنعتی جهان نبوده باشد، اما در زمانی که کشورهای دیگر استقلال و هویت سیاسی خود را از دست داده بودند دیوانسالاری ایران با ریشه باستانی ادامه حضور ایران را در عرصه بینالمللی حفظ کرده بود. ایران در قدیمیترین کارگزاری بینالمللی سازمان پست جهانی حضور داشته است. در زمانی که کشورهای مستقل جهان انگشتشمار بودند ایران با رعایت اصول روابط دیپلماتیک حضور داشت. با اینکه در جنگ جهانی اول بیطرف بود کوشید در کنفرانس صلح پاریس که میراث امپراتوریهای آلمان، اتریش و مجارستان، و عثمانی را قسمت میکردند سهمی برای خودش دست و پا کند که نشد، اما در شمار کشورهای تشکیل دهنده جامعه ملل قرار گرفت. در جنگ جهانی دوم که ایران حضوری محافظهکارانه در کنار متفقین داشت در شمار کشورهای اصلی تشکیل دهنده سازمان ملل متحد بود. دعاوی بین المللی چه در دوران جامعه ملل و چه در دوران سازمان ملل متحد در مسئله نفت و مسائل دیگر، چه به عنوان خواهان و چه به عنوان خوانده در دادگاه لاهه و در شورای امنیت مطرح شده است. از زمانی که اهمیت مسائل زیست محیطی و حیات وحش رنگ جهانی به خود گرفت، باز هم ایران در شمار نخستین کشورهای پیشقدم در مشارکت بینالمللی و پیوستن به جنبش جهانی برای حفظ محیط زیست بود.
تا زمانی که جمعیت جهان محدود بود، گستره و منابع جهان از آب برای کشت و تأمین غذا و رفع نیازهای شهری و صنعتی و چوب و گله حیوانات جهان وحش به اندازهای بود که بتواند نیازهای تغذیه و چوب مورد نیاز مسکن آن جمعیت محدود و نسبتا ثابت را به خوبی رفع کند و فرصت کافی برای زیست درندگان و پرندگان و خزندگان نیز باقی بگذارد. طبیعت تعادلی پایدار ایجاد کرده بود که جمعیتها را در حد منابع تثبیت میکرد. وقتی به هر دلیل جمعیت بشر رو به افزایش میرفت، وبا یا طاعون یا امراض عادی آن را به آن ثبات تاریخی بازمیگرداند. اما علم انسان محدودیت پذیر نبود و به اعتبار توسعه دانش پزشکی و داروسازی از بیماریها و مرگ و میرها کاسته و بر عمر متوسط بشر و شمار انسانها افزوده شد. این افزایش از آغاز تا پایان قرن بیستم جمعیت را از یک میلیارد نفر به ۷ میلیارد نفر رساند. بدین ترتیب سهم سرانه آب و منابع طبیعی دیگری که در دسترس بشر بود به یک هفتم کاهش یافت. بشر ناگهان دریافت که با توسعه ماهیگیری عرصههای دریایی توان بازتولید را از دست میدهند. بر سر زمین جنگ درمیگیرد. در اروپا که توسعه زودتر اتفاق افتاد تراکم جمعیت موجب روی آوردن به سرزمینهای دیگر و امپریالیسم قرن نوزدهم شد. زمانی فرا رسید که مشکل رنگ بین المللی پیدا کرد. آنگاه کشورها دور هم جمع شدند تا به حل مسئله مشترک خود کمک کنند.
در آغاز دهه ۷۰ میلادی گروهی از علاقه مندان حفاظت از طبیعت در مجمعی به نام باشگاه رُم در آن شهر گرد آمدند، حاصل کار آنان در نخستین گزارش مهمی که به باشگاه تقدیم شد The Limits to Growth نام داشت که میتوان آن را به محدودیتها یا «مرزهای پیشرفت» ترجمه کرد. خلاصه این گزارش بر مبنای مدلها و محاسبات کامپیوتری نشان میداد که پیشرفت اقتصادی به دلیل کاهش منابع طبیعی نمیتواند تا ابد ادامه یابد. در تابستان همان سال سازمان ملل متحد در لوای «برنامه کنفرانس ملل متحد درباره محیط زیست بشر» کنفرانسی در شهر استکهلم برگزار کرد، که حاصل آن صدور اعلامیه محیط زیست بشر بود. بدین ترتیب دوران دیپلماسی محیط زیست و بین المللی شدن این مقوله آغاز شد. کنفرانس استکهلم شعاری برگزید که بسیار هشداردهنده بود: Only One Earth یعنی «فقط یک زمین». یعنی دار و ندار و مایه و سرمایه ما انسانها همین یک زمین است که باید آن را حفظ کرد. در سال بعد، جنگ ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل رخ داد که منجر به قطع صادرات نفت شد. این اتفاق مانند ضربه ای بر جهان غرب وارد شد و آنان را نه تنها به یافتن راههایی برای کاهش وابستگی به نفت خاورمیانه واداشت، بلکه اصولا وابستگی به سوختهای فسیلی را که منابع آن کاهنده بود زیر سوال برد. سازمان بین المللی انرژی که همان سال تشکیل شد کشورها را به در پیش گرفتن صرفهجویی در مصرف سوخت و بالا بردن کارکردهای وسایل برقی تشویق میکرد و خصوصا استفاده از انرژیهای تجدید پذیر مانند برق آبی، برق بادی، برق آفتابی، و انرژی حرارتی زیر سطح زمین به طور جدی توصیه شد. با مطرح شدن گرمایش زمین ناشی از تأثیر گلخانه ای گاز دی اکسید کربن و آلودگیهای هوا ناشی از مصرف فزاینده سوختهای فسیلی، استفاده از انرژی خورشیدی که در سالهای اولیه پرهزینه بود، با تولید انبوه سلولهای سیلیکون و پنلهای آفتابی روزبهروز رنگ عمومیتر به خود گرفت و انرژی بادی نیز در مناطق و دریاهای بادخیز با پروانههای آسیابی مهار شد. برای مثال هماکنون کل انرژی کشور ایسلند از گرمای درونی زمین و بخش عمده انرژی دانمارک از انرژی بادی تأمین می شود.
جالب است که ایران در این کنفرانسها و در تنظیم این کنوانسیونها شرکت مستقیم داشته است. یعنی از همان زمانی که باشگاه یا کلوپ رم تشکیل شد، ایران سازمان حفاظت محیط زیست خود را به عنوان یکی از نخستین سازمانهای دولتی با ماموریت زیست محیطی به همت شادروان اسکندر فیروز تشکیل داد. نکته قابل توجه اینکه سازمان محیط زیست ایران از تغییر وضعیت سازمان و متولیانی تشکیل شد که تا پیش از آن وجود و رفتارشان سازگار با حفاظت محیط زیست به نظر نمیرسید. یعنی سازمان شکاربانی و نظارت بر صید تبدیل به سازمان حفاظت محیط زیست شد و متولیان آغازین آن از میان همان شکارچیانی بودند که با آشنایی بیشتر و مستقیمتر به طبیعت مشی حفاظت از آن را در پیش گرفتند.
اگر به فهرست کنوانسیونهای زیست محیطی مراجعه کنیم با نام ایران و «کنوانسیون رامسر درباره تالابها» آغاز میشود. و این یک سال پیش از مقاله باشگاه رم و همچنین کنفرانس محیط زیست استکهلم و شعار معروف «فقط یک زمین» بود. باید اقرار کنم که شخصا که شاهد آن کنفرانس و ثبت برخی از تالابهای ایران به عنوان مناطق ممنوعه زیست محیطی بینالمللی بودم، با ناآگاهی از اهمیت چنان برنامههایی، رنجیده بودم که چرا باید بخشهایی از سرزمینهای کشورم به عنوان مناطق ممنوعه جهانی تلقی شود! سازمان حفاظت محیط زیست که هنوز گستره فعالیت مشخصی نداشت، و خصوصا صنایع ایران چندان تنوع و گسترشی نداشتند که عوارض زیست محیطی آنها مورد توجه قرار گیرد و معیارهایی برای آن به وجود آید، در مراحل ابتدایی بیشتر به تبلیغات فرهنگی و انتشار آثار پژوهشی زیست محیطی میپرداخت که مجموعههای ارزشمندی هم پدید آمد. هنوز چند سالی از آغاز کار سازمان محیط زیست ایران نگذشته بود، که سال بحرانی ۱۳۵۷ و انقلاب اسلامی فعالیت آن سازمان را نیز کند کرد. اما تأثیرگذاری تبلیغی و فرهنگی سازمان حفاظت محیط زیست از آنجا مشخص میشود، که هرچند در سالهای نزدیک به انقلاب اسلامی شکل گرفته و ارتباطاتی در سطوح بالا داشت، نهتنها به عنوان سازمانی نامطلوب تلقی نشد، بلکه توانست اصلی از قانون اساسی جمهوری اسلامی را به لزوم پاسداری و حفاظت محیط زیست اختصاص دهد.
با وجود حمایت قانون اساسی مشکلات آغازین دوران انقلاب و جنگ صدام حسین علیه ایران مانع از ادامه روند رو به توسعه این سازمان شد. با ضعیف شدن نظارت و افتادن اسلحه جنگی به دست مردم شمار بسیاری از شکارهای کشور با سلاحهای جنگی کشته شدند. اما حضور ایران در کنفرانسهای بینالمللی و امضای کنوانسیونها به طور منظم ادامه داشته است. با گذشت زمان توسعه صنعتی در جهان و در ایران ابعاد گستردهای به خود گرفت که معادلات پیشین را بهکلی بر هم زد.
توسعه صنعتی یا معجزه چین آن کشور را بهسرعت از صادرکننده نفت خام به بزرگترین واردکننده نفت خام تبدیل کرد. افزایش مصرف نفت به علاوه مصرف بالای زغالسنگ آلودگی هوای شهرهای بزرگ چین را تا حد نفسگیر بالا برد. چند سال پس از چین نوبت به توسعه صنعتی هند با همان مشخصات رسید و هند نیز به فهرست واردکنندگان عمده سوختهای فسیلی افزوده شد. توسعه ژاپن و کره جنوبی و تایلند و مالزی و فیلیپین و اندونزی و برزیل و مکزیک مزید بر علت شد. ایران نیز به تنهایی مصرفکننده روزانه معادل چهار و نیم میلیون بشکه نفت است که به صورت گاز طبیعی و فراوردههای نفتی به مصارف تولیدی و صنعتی و خانگی میرسد. مصرف انرژیهای فسیلی ایران که با افزایش تولید محصولات پتروشیمی و فولاد و سیمان و برق و آلومینیوم و مس و صنایع دیگر از کشور صنعتیِ ترکیه و کشور بزرگ پاکستان نیز بیشتر است از سویی بر آلودگی هوا میافزاید.
سالها پیش کنفرانسی در هوکایدوی ژاپن توصیههایی درباره لزوم کاهش آلودگیهای گلخانهای صادر کرد. سپس در سال ۱۳۹۴/۲۰۱۵ کنفرانس تغییرات اقلیمی در پاریس منجر به صدور موافقتنامهای شد که مهمترین توافق زیست محیطی در جهان در امری حیاتی تلقی میشود. این قرارداد در میان شور و هیجان عمومی به امضای نمایندگان ۱۹۵ کشور رسید. قرارداد پاریس به کشورها مطابق معیارهایی اجازه میدهد که تا چه میزان گازهای گلخانه ای تولید کنند که خصوصا منظور دی اکسید کربن است و کشورها تعهد میکنند سیاستهایی اتخاذ کنند که تا سال ۲۰۳۰ گرمایش زمین نسبت به سال اجرایی شدن قرارداد یعنی ۲۰۱۶ از یک و نیم تا دو درجه بیشتر نشود. تاکنون ۱۴۷ کشور به آن پیوستهاند. این قرارداد که برای ایران سهمیه مناسبی هم در نظر گرفته است به تصویب مجلس شورای اسلامی هم رسید، اما شورای نگهبان به دلیل اینکه در قرارداد به امکان افزودن ضمیمههای بعدی اشاره شده است، آن را نپذیرفت و توضیح دولت و مجلس نیز در باب اینکه افزودن هر ضمیمهای مستلزم تصویب آن نیز خواهد بود، آن را در کنار لایحه معروف «اف ای تی اف»، مسکوت گذاشته اند و تصور میرود قرارداد پاریس در برخی محافل توطئه امپریالیسم جهانی برای محدود کردن توسعه صنعتی ایران تلقی شود. البته ایران تنها نیست و کشورهایی چون زیمبابوه، ازبکستان، کنگو، تیمور شرقی، گینه، ونزوئلا و یمن نیز از امضای آن خودداری کرده اند. جالب اینکه آمریکا که پیوستن آن کشور به قرارداد پاریس به تصویب کنگره هم رسیده بود، در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد. اما یکی از نخستین کارهای پرزیدنت جو بایدن بازگشت به قرارداد مهم تغییرات اقلیمی پاریس بود.
ایران در شمار کشورهایی است که بیش از دیگران از آثار خشکی اقلیمی ناشی از تأثیر گلخانه ای به دلیل افزایش خشکسالی فزاینده آسیب میبیند، و طبیعتا نیازمند بهرهمندی از همکاری جامعه جهانی در مقابله با آثار وخیم آن است. عدم تصویب عضویت ایران در قرارداد پاریس به اعتبار ایران به عنوان یک کشور فعال در زمینه حفاظت محیط زیست آسیب خواهد رساند.