اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

صادرات دومین اقتصاد جهان کاهش می یابد

تقاضای خارجی برای کالای چینی در ماه می افت کرده است. این نشان می دهد با وجود گزارش های مثبت از بهبود فعالیت های اقتصادی داخلی در چین پس از همه گیری کرونا، دومین اقتصاد بزرگ جهان هم چنان متاثر از این بیماری است.
فایننشال تایمز نوشت، دومین اقتصاد بزرگ جهان این روزها با کاهش شدید قیمت مواد اولیه مثل نفت خام به دنبال ترمیم منابع استراتژیک خود است درحالیکه تنش های تجاری با ایالات متحده آمریکا هم بیشتر می شود. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می دهد صادرات این کشور هم کاهش یافته و چین هنوز از  کرونا صدمه می بیند.
کشورهای آسیای جنوب شرقی، اصلی ترین خریداران کالای چینی اند. واردات این کشورها در ماه گذشته یک درصد کاهش یافته درحالیکه در آوریل ۸ درصد رشد را ثبت کرده بود. صادرات چین در پنج ماه نخست سال جاری میلادی به اتحادیه اروپا و آمریکا به ترتیب یک و ۱۱ درصد کاهش یافته است. در پنج ماهی که کشورهای غربی در تقلای غلبه بر کرونا و شروع فعالیت های اقتصادی بوده اند.
به طور کلی صادرات چین در ماه گذشته ۱.۴ درصد رشد کرده است. این میزان در ماه آوریل ۸.۲ درصد بوده و فصل اول سال جاری میلادی به ۱۳.۳ درصد رسیده است.
اقتصاددانان پیش بینی می کنند صادرات چین در ماه های آینده با توجه به گرفتاری کشورهای توسعه یافته در بحران کرونا کاهش پیدا کند.
واردات نفت خام و دانه سویا در ماه گذشته در چین به ترتیب ۲۱ و ۲۸ درصد رشد کره است. چین تلاش می کند با تقویت ذخایر استراتژیک خود را برای رویایی با ایالات متحده آمریکا در آینده آماده کند. خرید کالای خارجی توسط چین در ماه گذشته ۱۳ درصد رشد کرده است. هم چنین واردات سنگ آهن و مس  در ماه گذشته در چین ۳.۵ و ۲۱ درصد رشد کرده است. بخش عمران در چین به طور کامل بهبود یافته هرچند دیگر بخش های اقتصاد این کشور گرفتار پیامدهای کروناست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن