اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ضرورت اصلاح قیمت های انرژی را برای مردم شفاف کنیم

حمیدرضا صالحی

مصرف روزانه گاز در کشورهای اروپایی ۵۰۰ میلیون متر مکعب است و میزان مصرف روزانه گاز در ایران از این میزان هم بیشتر است. اکنون بیش از ۸۰۰  میلیون متر مکعب در کشور گاز تولید می شود و دولت برنامه دارد تا آن را به بیش از یک میلیارد متر مکعب برساند. علاوه بر مصرف داخل بخشی از گاز کشور هم به عراق و ترکیه صادر می شود اما پر واضح است که این ظاهر داستان انرژی در کشور ماست. اقتصاد انرژی در ایران که زمینه عرضه حامل های انرژی با قیمت های غیرواقعی را فراهم کرده،  باعث شده هر چه در کشور تولید می کنیم، مصرف کنیم. ارزش واقعی گاز در هر متر مکعب ۲۰ تا ۲۴ سنت است اما با قیمتی بسیار نازل به مردم عرضه می شود. هرچند اکنون به دلیل کاهش قدرت خرید خانوار و وضعیت عمومی درآمدهای مردم نمی توان قیمت ها را اصلاح کرد اما باید برای اصلاح تدریجی قیمت حامل های انرژی در کنار اصلاح قدرت خرید خانوار  برای سال های آینده برنامه ریخت.
زمانی که حامل های انرژی با قیمت های غیرواقعی عرضه شود، مصرف از حالت متعارف خارج می شود و احتمال خاموشی برق و قطع گاز بالا می رود. به دلیل رشد مصرف برق و استفاده از وسایل گرمایشی برقی، مصرف گاز نیروگاه های تولیدکننده برق هم افزایش پیدا می کند چراکه نیروگاه ها به ندرت از سوخت مایع استفاده می کنند و همه با گاز کار می کنند. تهاتر انرژی با کشورهای همسایه برای عبور از روزهای پیک مصرف یکی از روش های گذر از زمستان با مصرف بالای گاز و تابستان با مصرف بالای برق است. در یکی از زمستان ها که مصرف گاز افزایش یافت، از ترکمنستان گاز وارد کردیم و این کشور با احتساب ۹ برابری قیمت، اکنون طلب بزرگی را از دولت کشور ما برای خود متصور است.
باتوجه به تجربه های گذشته در تامین کوتاه مدت انرژی در روزهای پر مصرف، باید به سمت تعادل در مصرف پیش رفت. فرهنگ سازی برای کاهش مصرف و مصرف بهینه انرژی در منازل از جمله اقدامات ضروری است. باید به مردم گفت که لزومی به افزایش دما بیش از ۲۵ درصد نیست و باید منافذ خانه را بسته و شیشه های دو جداره در منازل نصب کرد. در شرایط کنونی که امکان دست زدن به قیمت ها به دلیل کاهش درآمدهای مردم محدود است، باید ضرورت اصلاح قیمت انرژی را برای آن ها شفاف کرد تا اتفاقی که در مورد اصلاح قیمت بنزین افتاد، دوباره تکرار نشود. مردم باید بدانند که با اصلاح تدریجی قیمت انرژی، داشته های ما در کشور به ارزش افزوده تبدیل می شود، تلفات کاهش می یابد و مصرف منطقی می شود و این به نفع همه است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن