اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

شناسایی بیش از ۴۰۰ کسب و کار حوزه گردشگری در بستر اینستاگرام

در بیست و یکمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شد، چالش‌های کسب وکارهای گردشگری فعال در شبکه‌های اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست، جمعی از فعالان گردشگری که کسب و کار خود را در بستر شبکه‌های اجتماعی به پیش ‌می‌رانند حضور یافته و از مشکلات، دغدغه و انتظارات خود سخن گفتند.

این جلسه با سخنان بابک سهرابی یکی از فعالان حوزه اقامتگاه‌های خصوصی آغاز شد. او با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به گردشگری آنلاین بی‌توجه است، توضیح داد: یکی از مشکلات ما این است که برخلاف مردم که به فعالان این حوزه اقبال نشان داده‌اند، دولت به خدمات ما بی‌اعتماد و بی‌توجه است. این وزارتخانه در بند قوانین و مقررات موجود است. اما ضرورت دارد که بند قوانین و مقررات از دست و پای صنعت گردشگری ایران باز شود.

در ادامه این جلسه، لنا وفایی از دیگر فعالان حوزه گردشگری با اشاره به بحران پدیدار شدن بحران کرونا برای کسب وکارها عنوان کرد که این تجربه نشان داد که حمایت از کسب و کارها در شرایط بحران دچار کاستی است. او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی امکان سفر و گردشگری محدود شده است از لزوم فرهنگ‌سازی برای گردشگری در شهر محل اقامت سخن گفت و افزود: در شرایط کنونی تمرکزمان باید به فرهنگ‌سازی برای گردشگری در شهر محل سکونت معطوف باشد.

بابک محسنی از فعالان حوزه بوم‌گردی به افزایش عطش مردم برای سفر پس از سپری شدن ماه‌های نخستین شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در این مدت دریافتیم که هر چه سبد محصولات کسب و کارهای گردشگری متنوع‌تر باشد، در مواقع بحران آسیب کمتری متحمل ‌می‌شوند.

 او با اشاره به کارایی پلتفرم‌های تولید شده در حوزه گردشگری گفت که توسعه این پلتفرم‌ها در تقویت صنعت گردشگری بسیار موثر است.

تلاش برای به رسمیت شناختن کسب‌وکارهای گردشگری در اینستاگرام

در ادامه، رضا جمیلی، کارشناس کمیسیون گردشگری اتاق تهران به همکاری این کمیسیون و معاونت کسب و کار اتاق تهران برای احصای راهکارها و اولویت‌ها برای کاهش آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا اشاره کرد و ادامه داد: امکان اضافه شدن اولویت‌های دیگری به این خواسته‌ها وجود دارد. بنابراین فعالان حوزه گردشگری ‌می‌توانند پیشنهادات خود را برای تکمیل این فهرست به کمیسیون ارائه کنند.

او همچنین به این نکته اشاره کرد که ۴۰۰ کسب و کار گردشگری در بستر اینستاگرام شناسایی شده که بخشی از آنها گردش مالی بیش از ۱۰ میلیون تومان در ماه دارند؛ بنابراین ضرورت دارد که تلاش کنیم این کسب و کارها به رسمیت شناخته شوند.

افسانه احسانی که در حوزه آموزش فعال است با اشاره به وجود کاستی‌های بسیار در آموزش آنلاین حوزه گردشگری گفت که باید برای رفع این کاستی‌ها که عمدتاً متوجه مناطق کمتربرخوردار است، چاره‌ای اندیشیده شود.

استارت‌آپ‌ها آینده اقتصاد ایران را ‌می‌سازند

در ادامه این جلسه، مجید حسینی‌نژاد که ریاست کمیسیون گردشگری اتاق تهران را بر عهده دارد، با اشاره به اینکه این کمیسیون توسعه کارآفرینی گردشگری را هدف قرار داده است، توضیح داد: هدف ما این است که هر جوانی بتواند وارد کسب و کار گردشگری شود و درگیر دریافت مجوز نباشد. بر همین اساس، دریافتیم که این هدف از مسیر ساخت اکوسیستم گردشگری و نیز شبکه‌سازی و ایجاد یک رسانه مختص این اکوسیستم ‌می‌گذرد.

او با بیان اینکه برای شبکه‌سازی در حوزه گردشگری اقدام به انتشار یک نشریه کرده‌ایم، افزود: من فکر ‌می‌کنم که ۵ سال دیگر این کارخانه‌ها نیستند که تولید ناخالص داخلی ایران را رقم ‌می‌زنند و استارت‌آپ‌ها در اقتصاد کشور تعیین‌کننده خواهند بود. از این رو، ما در کمیسیون گردشگری بیش از پیش برای شبکه‌سازی در این بخش تلاش خواهیم کرد.

در ادامه، فریبا میراج مدیر تحقیق و توسعه و امور بین‌الملل صندوق کارآفرینی امید، که در این جلسه حضور یافته بود، با اشاره به اینکه این صندوق تسهیلاتی را با هدف اشتغالزایی در حوزه گردشگری پرداخت کرده است، ادامه داد: چنانچه این منابع به صورت هوشمندانه و هدفمند توزیع شود، اثربخشی مضاعفی خواهد داشت. برای مثال از منابع صندوق امید به ۳۰ الی ۳۱ اقامتگاه بوم‌گردی تسهیلات پرداخت شده است. البته صرفا تزریق منابع به این نوع اقامتگاه‌ها نمی‌تواند موثر باشد اگر به بازار آنها توجه نشود.

او این پیشنهاد را مطرح کرد که برای اقامتگاه‌هایی که پیش از این ایجاد شده و اکنون بازار خوبی ندارند با کمک سایر فعالان حوزه گردشگری بازاریابی صورت گیرد. میراج افزود: البته در بهمن ماه این طرح در صندوق امید نیز مورد بررسی قرار گرفت که تسهیلاتی به استارت‌آپ‌هایی که برای مراکز بوم‌گردی بازار ایجاد ‌می‌کنند، پرداخت شود که شیوع ویروس کرونا شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرد.

میراج افزود: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران ‌می‌تواند در قالب یک نهاد منسجم، به سیاستگذار کمک کند که در اعطای تسهیلات منفعل نباشد و این تسهیلات را به سمت و سویی سوق دهد که مشکلات استارت‌آپ‌ها حل شود.

در ادامه امین کریمی از دیگر فعالان حوزه گردشگری به بوروکراسی پیچیده برای دریافت تسهیلات از صندوق امید اشاره کرد و خواستار تسهیل فرآیند تسهیلات دهی به استارتاپ‌ها شد.

تمرکززدایی در آموزش

پیمان یزدانی نیز به ضرورت تمرکززدایی در آموزش گردشگری اشاره کرد تا نیروهای محلی نیز مشمول این آموزش‌ها قرار گیرند. او با بیان اینکه مدیران وزارت گردشگری، نگرشی در مورد کسب و کارهای آنلاین ندارند، ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا، باید در مورد تعریف سفر تغییر نگرش صورت گیرد و سفر شهری در محل اقامت جدی انگاشته شود. برای مثال، ترکیب حضور در یک کافه در کنار بازدید از یک موزه ‌می‌تواند یک روز گردشگری تلقی شود.

این فعال حوزه گردشگری در بخش دیگری از سخنانش به این نکته اشاره کرد که: در شرایط کنونی ممکن است بسیاری از کسب و کارهای گردشگری در معرض ورشکستگی قرار گرفته باشند، از این رو باید پروتکل‌هایی تهیه شود و در اختیار آنان قرار گیرد تا دست‌کم از تعطیلی آنها جلوگیری شود. جلوگیری از تعطیلی این کسب و کار‌ها بخشی از مسئولیت اجتماعی ما در تهران است.

در ادامه، جمیلی با استقبال از پیشنهادات ارائه شده، گفت: در کمیسیون این نکته را مورد بررسی قرار خواهیم داد که چه کمک‌هایی برای جلوگیری از تعطیلی کسب و کار‌های گردشگری قابل ارائه خواهد بود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن