اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

افزایش سفرهای جاده‌ای در هفته گذشته و جزئیات آن

منبع: ایسنا

در هفته پایانی ماه گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد که  از ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه ۲۴ مرداد تا صبح شنبه پنجم شهریور ماه ممنوعیت تردد سراسری و بین استانی اعمال شود و از سوی دیگر نیز تعطیلی همه ادارات از دوشنبه ۲۵ مرداد ماه تا شنبه هفته بعد از آن (یعنی ۳۰ مرداد ماه) ابلاغ شد.

در هفته نخست این ممنوعیت‌ها با وجود اینکه مردم قبل از آغاز ممنوعیت سفرهای خود را شروع کردند، آمارها گویای این وضعیت بود که در بازه زمانی ۲۴ تا ۳۰ مرداد ماه، ترددهای بین استانی روند کاهشی داشت و حتی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد به حداقل رسیدن سفرهای جاده‌ای تا حدود ۶۰۰ هزار خودرو در روز بودیم و متوسط تردد در هفته نخست ممنوعیت تا حدود یک میلیون وسیله نقلیه کاهش یافت اما این اعداد و ارقام در روزهای بعد و هفته دوم روند صعودی به خود گرفت.
حالا و پس از پایان ممنوعیت‌های کرونایی آمارها نشان می‌دهد که سفرهای مردم از هفته نخست شهریور ماه هم بیشتر شده است. چرا که بر اساس جدیدترین گزارش مرکز مدیریت راه‌های کشور، از تحلیل وضعیت تردد در روزهای پنجم تا یازدهم شهریور ماه، متوسط تردد بین استانی به یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۶۶۹ وسیله نقلیه رسیده است که این میزان سفر افزایش ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در هفته قبل از این گزارش داشته است. البته این آمار همچنان کاهش ۱۴ درصدی را در قیاس با بازه زمانی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

آمار جالب توجه دیگری که می‌توان از آن اینگونه برداشت کرد که سفرهای مردم افزایش یافته این است که در بازه زمانی پنجم تا یازدهم شهریور ماه حدود هشت میلیون و هفت هزار خودرو در محورهای برون شهری مشاهده شدند که تقریبا همین تعداد وسیله نقلیه در طول حدود دو هفته اعمال ممنوعیت‌های اخیر به ثبت رسیده بود.

در این میان سهم خودروهای تهران و البرز حدود ۲۰ درصد بوده است و پس از آن وسایل نقلیه با پلاک استان‌های فارس، مازندران، خراسان رضوی و اصفهان در در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
نکته قابل تامل در این آمار این است که به نظر می‌رسد مقصد سفرهای مردم از استان‌های شمالی به جنوب کشور تغییر کرده است چرا که بر اساس این آمار رسمی منتشر شده ترددهای جاده‌ای در استان‌های گیلان، خراسان شمالی، مازندران و خراسان رضوی به ترتیب ۳۸ درصد، ۳۴ درصد، ۳۴ درصد و ۳۰ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته کاهش یافته است و از سوی دیگر ایلام، گیلان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بیشترین کاهش تردد هفتگی را نسبت به هفته نخست شهریور ماه با منفی ۲۹ درصد، منفی ۲۰ درصد، منفی  ۱۸ درصد و منفی  ۱۷ درصد تجربه کرده‌اند. البته دیگر استان‌های شمالی کشور نیز همگی کاهش تردد را به خود دیده‌اند.

این در حالی است که استان‌های جنوبی کشور همگی با افزایش سفرهای مردم مواجه بوده‌اند و این گزارش می‌گوید که سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و بوشهر بیشترین افزایش تردد بین استانی را با ۱۶ درصد، ۹ درصد، ۹ درصد و پنج درصد رشد تجربه کرده و بیشترین تردد بین استانی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته به استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب با ۲۰ درصد، ۱۳ درصد، ۹ درصد، هشت درصد و پنج درصد رشد اختصاص دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن