اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

شاخص کل بازار سهام رشد کرد

بازه نوسان شاخص کل بازار سهام در شهریورماه به ۲۰۰ هزار واحد رسید و نوسان های بازار پایداری شاخص در کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را هم شکست. اکنون بورس برای سومین بار در هفته سبزپوش شده تا امیدها به بازگشت بازدهی سهام را تقویت کند. شاخص کل بازار سهام امروز با ثبت بازدهی ۳.۷۱ درصدی به کانال یک میلیون و ۶۶۷ هزار واحد رسید. بازدهی شاخص هم وزن هم امروز به ۱.۴۱ درصد رسید و شاخص با رشد بیش از پنج هزار و ۹۰۰ واحد، در کانال ۴۲۸ هزار واحد قرار گرفت. رشد امروز شاخص کل بازار سرمایه نتیجه معامله ۸.۹۹۲ میلیون سهم در ۱.۲۱۲.۷۷۱ داد و ستد بود. ارزش این معاملات ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
امروز معامله نماد شرکت های س.نفت و گاز و پتروشیمی تامین، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گروه پتروشیمی س. ایرانیان، معدنی و صنعتی گل گهر، بانک ملت و سرمایه گذاری غدیر، به رشد شاخص کل سهام کمک کرد و در مقابل معامله نماد شرکت های سرمایه گذاری شاهد، تامین سرمایه امید ، ایران خودرو، گروه صنعتی ملی، زامیاد و سرمایه گذاری سایپا، مانع رشد بیشتر شاخص کل شد.
رشد امروز شاخص کل سهام درحالی رقم خورده که روز گذشته، رییس سازمان بورس اوراق بهادار از اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای خرید سهام حقیقی ها خبر داد اما میزان منابع برای حفظ ثبات در بازار سرمایه و زمان تخصیص آن هم چنان نامشخص است. هم چنین دیگر مسئولان از جمله دهنوی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی در گفت وگو با رسانه از سهامداران حقیقی خواسته هیجان زده در بازار رفتار نکرده و برای رسیدن به سود مناسب بیشتر صبر کنند. در هفته های گذشته شورای عالی بورس مجوز خرید سهام از سوی بانک ها را صادر کرده است. تحلیل گران می گویند هرچند این مجوز به حمایت حقوقی از بازار سهام می انجامد اما بانک ها رقبای بزرگی برای خریداران حقیقی سهام به شمار می روند. در واقع امکان بازارسازی از سوی این بازیگران قدرتمند در بازار سهام وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن