اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اقتصاد ایران در مسیر عادی سازی است؟

های حق شناس

 اقتصاد ایران در حال عبور از مسیر سخت و دشواری است. قیمت دلار در یک ماه گذشته به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید و سکه هم بیش از ۱۵ میلیون تومان قیمت گرفت. تورم بعضی اقلام و اجناس در بازار نزدیک به ۳۰ درصد بود که گویای شرایطی حاد و ویژه در اقتصاد ایران است. با این وجود می توان گفت بعید است که اقتصاد ایران در شرایط سخت ماندگار شود چراکه کرونا به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده حال وخیم اقتصاد ایران، روزی به سرانجام می رسد و به احتمال زیاد، تکلیف همه گیری این ویروس در جهان تا یک سال آینده مشخص می شود.
به طور حتم، اگر همه گیری بیماری کرونا رخ نداده بود، عوارض تحریم های تحمیلی به اقتصاد ایران از اردی بهشت سال ۹۷ تا امروز به کمترین سطح می رسید. کرونا اصلی ترین عامل کاهش مبادلات مرزی ایران با کشورهای همسایه است که به نوبه خود بر تشدید دشواری ها برای اقتصاد ایران اثر گذاشت. به این ترتیب پایان همه گیری یا هر تغییری درباره کرونا بر آینده اقتصاد ایران اثرگذار است. هم چنین تحولات منطقه ای در خلیج فارس و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با تغییر شرایط بین المللی بر وضعیت اقتصاد ایران اثر می گذارد. اینطور به نظر می رسد که وضعیت اقتصادی ایران در ادامه بدتر از دوره نخست ریاست جمهوری ترامپ نخواهد بود چراکه تحریم ها در این دوره به اوج رسیده و اقتصاد ایران خود را با فشار حداکثری تعدیل کرده است.
بازگشت اقتصاد جهان به شرایط عادی و تحولات سیاسی در وضعیت آینده اقتصاد کشورمان اثرگذار و به نظر می رسد در سال آینده اقتصاد عادی تری نسبت به سال ۹۹ خواهیم داشت. بنابراین به نظر من پیش بینی مراجع بین المللی درباره خروج اقتصاد ایران از رکود و روند کاهشی تورم درست است هرچند ممکن است در بعضی شاخص ها در آینده اختلاف هایی رخ دهد. با عادی سازی روابط تجاری ایران، اقتصاد هم جان دیگری می گیرد و بنگاه های اقتصادی برای تولید کالا و ایجاد اشتغال به روند طبیعی کار باز می گردند. امروز، تولید داخلی نقطه اتکای اقتصاد ایران است. هم چنین در سال های پرآبی، بخش کشاورزی این فرصت را دارد تا به عنوان عاملی موثر در بهبود رشد اقتصادی کشور عمل کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن