اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سرخی بازار طلا و ارز، سبزی بازار بورس

شاخص کل بازار سرمایه امروز با بیش از ۲۳ هزار واحد رشد به کانال ۶۶۸ هزار واحد رسید. شاخص کل امروز در کمترین میزان، در کانال ۶۵۳ هزار واحد قرار داشت اما با رشد ۳.۵۸ درصدی به ۶۶۸ هزار و ۸۹۶ واحد رسید. در ۳۰ فروردین ماه رشد شاخص کل با معامله بیش از ۵.۷۷۰ میلیون سهم در بیش از ۸۳۰ داد وستد رقم خورد. ارزش این معاملات ۶.۱ هزار میلیارد تومان است.
امروز شاخص کل هم وزن، با رشد ۷ هزار و ۹۷۱ واحدی به ۲۳۳ هزار و ۵۲۹ واحد رسید. شاخص قیمت با رشد ۶ هزار واحدی در رقم ۱۷۸ هزار و ۲۴۴ واحد ایستاد و شاخص صنعت بیش از ۲۰ هزار واحد رشد کرد و به کانال ۵۹۲ هزار واحد رسید.
معاملات نماد شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، مپنا، معدنی و صنعتی گل گهر، س.نفت و گاز و پتروشیمی تامین، بانک ملت، سرمایه گذاری غدیر، شستا، شرکت ارتباطات همراه اول و پتروشیمی پارس به تقویت شاخص کل کمک کرد و در مقابل، معاملات سهام نماد شرکت هایی مثل شهد ایران و پارس سرام رشد بیشتر شاخص را مانع شده است.
امروز در بازار سکه و ارز اما چراغ ها قرمز بود. براساس ارقام منتشر شده در شبکه اطلاع رسانی، طلا، سکه و ارز، نرخ دلار تا ساعت ۱۴ امروز به ۱۵ هزار و۳۵۹ تومان در فروش رسیده که ۰.۹۲ درصد کمتر از نرخ معاملاتی آخرین روز کاری هفته گذشته است. نرخ یورو هم به ۱۶ هزار و ۷۵۰ هزار تومان رسیده که به همین میزان، کمتر از نرخ معاملاتی آخرین روز کاری هفته گذشته است. صرافی ملی هم امروز نرخ فروش هر یک دلار آمریکا را ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان و نرخ خرید را ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرده است. نرخ خرید هر یک یورو در این صرافی ۱۶ هزار و ۶۵۰ تومان و نرخ فروش ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان است.
با توجه به کاهش اندک نرخ دلار، نرخ انواع قطعات سکه هم در سایت های اعلام قیمت قرمز شده است. هر قطعه سکه امامی در معاملات تک فروشی شش میلیون و ۳۴۳ هزار تومان قیمت خورده و هر قطعه سکه بهار آزادی با افت ۲۰۰ هزار تومانی قیمت، شش میلیون و هفت هزار تومان ارزش دارد. نیم سکه با کاهش ۱۰ هزار تومانی، سه میلیون و ۱۷۳ تومان و ربع سکه با همین میزان کاهش قیمت یک میلیون و ۸۷۳ هزار تومان معامله شده است.
بیت کوین، سردمدار ارزهای دیجیتال در بازارهای جهانی هم از صعودی که تحلیل گران برای این بازار در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرده بودند بازمانده است. بیت کوین امروز در کانال هفت هزار دلار قرار دارد با این حال در یک هفته گذشته قیمت این ارز مجازی بین ۷هزار و صد تا ۶ هزار و ۸۰۰ دلار در نوسان است.
*سرمایه گذاری کنیم؟
این روزها سرمایه گذاری در بازار سرمایه به دلیل رشد قابل توجه شاخص کل و اهتمام دولت به عرضه بیشتر سهام شرکت های دولتی رونق گرفته است. با این حال بسیاری نگران از حباب زدگی بازار سرمایه، یعنی افزایش شدید تقاضا و بی تعادلی در عرضه به خریداران غیرحرفه ای سهم توصیه می کنند بیشتر خرید سهام بنیادین و ارزشمند را دنبال کنند و عملکرد شرکت ها و وضعیت مالی آن ها در حال و آینده را مدنظر قرار دهند. خرید و فروش در بازار طلا به دلیل همه گیری کرونا هم چنان مشکل است و معامله نقدی دلار هم متاثر از بحران همه گیری کرونا کم جان جریان دارد. در جریان افت قیمت ارزهای مجازی بسیاری مردم را به خرید بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال تشویق می کنند با این حال پیچیدگی خرید و معاملات این ارزها، برعکس استخراج آن ها با دستگاه های ماینر کمتر مورد استقبال بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن