اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تغییر قوانین بدون مشورت با بخش خصوصی بی فایده است

مسئولان از تدوین برنامه و نقشه برای شرکت های دانش بنیان می گویند. سوال این است که آیا برای اثرگذاری بیشتر شرکت های دانش بنیان بر رشد اقتصادی کشور به قوانین یا برنامه جدید نیاز داریم؟
هرچند شرکت های دانش بنیان چندسال است با قوانینی کار می کنند که خدمات مناسبی هم به آن ها عرضه کرده با این وجود در این زمینه به بازنگری نیاز داریم. شرکت های دانش بنیان بیشتر در یک فضای گلخانه ای کار می کنند و برای ورود آن ها به اکوسیستم اصلی کارآفرینی کشور باید زمینه چینی کرد. نکته قابل تامل اینکه به طور کلی در کشور استراتژی صنعتی نداریم که در مورد شرکت های دانش بنیان داشته باشیم. به دلیل سلطه اقتصاد نفتی در کشور سال هاست که صنعت ما بر پایه نفت، گاز و پتروشیمی پیش رفته و در بازار صنایع دیگر شناخته شده، صاحب نام و دارای شهرت بین المللی نیستیم. در صنایع و شرکت های دانش بنیان هم اوضاع به همین منوال است.
چه فواید و البته آسیب هایی در تغییر قوانین و مقررات یا تدوین برنامه برای شرکت های دانش بنیان وجود دارد؟
برای اثربخشی این شرکت ها در اقتصاد باید اولویت ها را تعیین کنیم و ببنیم در چه حوزه ای بهتر عمل می کنیم و فضای بیشتری برای فعالیت صنعت گران و شرکت ها در اولویت ها فراهم کنیم. شرکت  های دانش بنیان در کشور ما خدمات خوبی عرضه می کنند اما به بازار متصل نشده اند. باتوجه به این مسئله بد نیست در مورد قوانین و مقررات و استراتژی بخش دانش بنیان اقتصاد تجدید نظر کنیم. با این حال به عنوان یک فعال بخش خصوصی، از توجه دولت و مجلس و اهتمام به تغییر قوانین و مقررات نگران هم می شویم چراکه بازنگری ها در بدنه دولت و مجلس بیشتر سلبی است تا ایجابی و پس از این بازنگری ها با سیل بخشنامه و مقررات جدید و آیین نامه ها رو به رو می شویم که تطبیق شرکت ها با آن به زمان طولانی نیاز دارد. فعالان بخش خصوصی از تدوین برنامه استقبال می کنند به شرطی که نخست، در این تغییرات چرخ را از اول اختراع نکنیم و دوم، قابلیت تطابق عملکرد شرکت ها با این قوانین و همخوانی قوانین با شرایط جدید را در نظر بگیریم.
یکی از نمایندگان مجلس از تقدیم طرحی به هیئت رییسه برای کاهش موانع تولید دانش بنیان  خبر داده است. در این باره چه نظری دارید؟
طرحی به نام جهش تولید دانش  بنیان در مجلس مطرح شده اما متن آن روی سایت مجلس نیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم متنی در اختیار ندارد. من با هر کدام از دوستان فعال در حوزه دانش بنیان که صحبت کردم خبری از این طرح نداشتند. تا متن طرح را نبینم نمی توانم درباره آن اظهار نظر کنم. پیشتر هم گفتیم که  تغییر قوانین بد نیست اما با در نظر گرفتن نکاتی. مهم تر از همه اینکه هر نوع تغییر و تدوین برنامه پس از مشورت با بخش خصوصی و فعالان آن انجام شود. بارها لزوم مشورت با بخش خصوصی را با دوستان در دولت و مجلس مطرح کردیم  و آن ها هم موافقت کردند و می گویند طرح ها را با نظر بخش خصوصی تدوین کردند اما منظور آن ها از بخش خصوصی مشاوران شرکت های نزدیک به خود آن هاست که تخصص کافی در این زمینه ندارند. وقتی می گوییم مشورت با بخش خصوصی یعنی مشورت با تشکل ها، اتاق های بازرگانی و مجموعه هایی که سال هاست در حوزه های مختلف صنعت و اقتصاد کشور کار کرده و تجربه کافی را دارند. با مشورت با دو سه شرکت اتفاق مهمی رقم نمی خورد و اگر قرار به بازنگری در قوانین و تهیه طرح و لایحه ای است، حتما باید مشورت با بخش خصوصی به درستی انجام شود.
 
 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن