اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رونق بازار طلا با حذف مالیات بر ارزش افزوده

محمد کشتی آرای

حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا و دریافت مالیات از سود و اجرت مصوبه ای است که در فصول آینده، وضعیت بازار طلا، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان را متحول می کند. مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که در نهایت مصرف کننده باید آن را بپردازد. زمانی که این مالیات از اصل طلا حذف و از سود و اجرت دریافت شود، قیمت تمام شده محصول کاهش پیدا کند و این به معنای رغبت بیشتر مردم به خرید طلا و افزایش مصرف است. با توجه به اینکه مسئله مالیات به خروج واحدهای صنفی و تولیدکنندگان از چرخه کار منجر شده بود، می توان گفت با اجرایی شدن این مصوبه، رونق به بازار تولید و توزیع طلا باز می گردد.
بازار طلا در ایران هفته با ثباتی را گذارنده است. نوسان قیمت جهانی طلا به اندازه ۴ تا ۵ دلار بود که اثر چندانی بر بازار نداشت  و هرچند نوسان ارز  باعث کاهش ۱۵۰ هزارتومانی قیمت سکه بود اما می توان بازار را در ثبات ارزیابی کرد. باتوجه به محدودیت های کرونایی در هفته گذشته، داد وستد هم کاهش یافت و همین عاملی در کاهش حباب سکه بود.
هم چنین امروز هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۰۸ دلار، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار، سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزارتومان،  نیم سکه ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان،  سکه های یک گرمی بانک مرکزی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزارتومان، هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۰۷ هزارتومان  و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و۶۳هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گرفت. قیمت دلار امروز به ۲۴ هزار و ۹۲۰ تومان رسید و یورو هم با قیمت ۲۹ هزار و ۶۸۰ تومان در بازار آزاد معامله شد. تا روز دوشنبه و تعطیلی بازارهای جهانی، نوسان چندانی را در بازار سکه و طلا شاهد نخواهیم بود.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن