اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اتاق مشترک ایران و لهستان به زودی افتتاح می‌شود

ایلنا

 رحیم بنامولایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و لهستان اظهار کرد: یک هیات ایرانی در مورد مسائل گردشگری الان در ورشو هستند و احتمالا دوشنبه یا سه‌شنبه وارد کشور می‌شوند، این سفر بیشتر موضوع توسعه گردشگری را دنبال می‌کند و مسائل دیگری مانند استفاده از خدمات هواپیمایی این کشور مطرح است. بعد از این سفر هیاتی از لهستان به ایران می‌آید و از دو استان ایران هم بازدید خواهند داشت.
وی افزود: از دیگر مسائلی که مطرح می‌شود، این است که در ارائه ویزای تجاری و گردشگری تسهیل‌گری انجام شود. دوستان ما در وزارت خارجه در حال پیگیری این موضوع هستند که دست کم در سطح سفارتخانه این کار انجام شود.
بنامولایی تصریح کرد: از طرف دیگر هنوز مشکلات بانکی ما حل نشده و تجار از طریق کشور ثالث می‌توانند کار می‌کنند. یکی از تجار در صادرات به لهستان به همین علت به مشکل برخورده بود که جلسه‌ای در اتاق ایران تشکیل و  از رایزن اقتصادی سفارت‌خانه خواسته شد تا مشکل تجار ایرانی پیگیری و حل شود.
وی با اشاره به اهمیت تشکیل کمیسیون مشترک گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور باید تشکیل شود، هنوز مشخص نیست که کدام وزیر در این کمیسیون مسئولیت خواهد داشت. البته قاعدتا باید وزیر اقتصاد این مسئولیت را به عهده بگیرد اما هنوز نتیجه‌گیری نهایی در این مورد نشده است.  این کمیسیون می‌تواند به توسعه روابط دو کشور کمک کند.
رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و لهستان اظهار داشت: اتاق مشترک دو کشور هم در دست تاسیس است، تقریبا کارهای آن انجام شده و قرار است اتاق بازرگانی ایران کمک‌های مالی را انجام دهد تا محلی برای این کار تامین کنیم. سایت اتاق مشترک هم تقریبا آماده است و احتمالا همزمان با آمدن هیات لهستانی افتتاح شود.
بنامولایی ادامه داد: میزان تجارت ایران با لهستان همچنان با رویه سال‌های قبل و بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار است که میزان اصلا چشمگیر نیست. این موضوع به سیاست‌های دولت بازمی‌گردد که صادرات و روابط تجاری تسهیل شود. آمادگی در تجار برای افزایش صادرات وجود دارد برای مثال بخشی از تجار به ما اعلام کرده‌اند که آمادگی صادرات فرش ماشینی به لهستان را دارند. ما به لهستان فرش دستباف صادر می‌کنیم و اگر صادرات فرش ماشینی هم داشته باشیم، بازار بزرگی را خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: برای افزایش صادرات باید هماهنگ‌تر عمل کرده و سیاست‌های خارجه ما نیز باید شفاف‌تر شود. در مورد برخی از مسائل هم باید بپذیریم که تغییر کنیم. برای مثال سیاست‌های بانک مرکزی در رابطه با صادرات باید اصلاح شود؛ هیچ تولیدکننده‌ای صادرات انجام نمی‌دهد تا سرمایه‌ خود را خارج کند، این اشتباهی است که دوستان در بانک مرکزی و نهادهای دولتی دارند. متاسفانه با صادرات مثل قاچاق برخورد می‌شود. همه باید کمک کنند تا ما بتوانیم برای کشور ارزآوری داشته باشیم، حتی این موضوع باید در آموزش و پرورش مطرح شود یا صدا و سیما در این مورد فرهنگ‌سازی کند. در مذاکرات مقامات سیاسی هم باید موضوع صادرات گنجانده شود.
بنامولایی همچنین افزود: ۸۵ درصد از اقتصاد کشور ما در اختیار دولتی‌ها و خصولتی‌ها است. تنها ۱۵ درصد از اقتصاد ما در اختیار بخش خصوصی است. از این بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار صادرات می‌شود. باید به کمک اتاق‌ها و تشکل‌ها، کارها را از دولت به بخش خصوصی بسپاریم در این صورت صادرات بخش خصوصی تا ۵ سال آینده می‌تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد. اگر این اتفاق بیافتد و همچنین وابستگی ما به نفت کمتر شود موضوع قاچاق نیز می‌تواند به حد قابل توجهی حل شود. ۸۰ درصد از ۹۰ هزار واحد تولیدی کشور یک شیفت کار می‌کنند، اگر این واحدها تولید خود را به سه شیفت افزایش دهند می‌توانیم صادرات بسیار خوبی داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن