اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رهبران واقعی در بحران است که ساخته می شوند

نانسی کوئن، استاد مدیریت بازرگانی، مدرسه کسب وکار هاروارد

 در حال گذار از یک بحران جهانی سلامت هستیم که هیچ سابقه ای در آن نداریم. آنچه امروز دولت ها، شرکت ها، بیمارستان ها، مدرسه ها و سایر سازمان ها به آن نیازی دارند، چیزی است که دیوید فاستر والاس نویسنده، آن را «رهبران واقعی» می نامند. افرادی که به ما کمک می کنند بر محدودیت های کنونی غلبه کنیم و بهترین خود را به نمایش بگذاریم. این کار سخت تر از آنی است که خودمان آن را انجام دهیم.
من کار رهبران شجاعی که در دوه دهه گذشته از بحران ها عبور کردند را مطالعه کردم. من باور دارم که رهبران واقعی، رهبر زاده نمی شوند. این که آن ها در برابر مشکلات مهارت های پیروز شدن را دارند، چیزی نیست که روی کد ژنتیکی آن ها نوشته شده باشد. آن ها درواقع ساخته شده اند. آن ها در بحران ها شکل و شمایل یافته اند. رهبران زمانی تبدیل به نوع واقعی خود می شوند که چند رفتار کلیدی را تمرین و در بحران ها به مردم روحیه بدهند.
کووید ۱۹ شهر به شهر و کشور به کشور گسترش پیدا می کند و نه تنها به پشت مرزهای ما بلکه به همسایگی خانه های مان رسیده است. در این شرایط است که ما می توانیم از رهبران تاریخی در گذشته برای مواجه شدن با ترس های جمعی و این خطر درس بگیریم.
*ترس های مردم را بشناسید و بعد آن ها را به حل کردن آن ترغیب کنید
تنها چیزی که باید از آن بترسیم، خود ترس است. این جمله معروف فرانکلین روزولت رییس جمهور آمریکا در میانه یکی از بزرگترین رکودهای تاریخ این کشور است. او در ادامه با اشاره به نقاط  قوت ملت ها در رویارویی با بحران ها گفت: هیچ مشکل غیرقابل حلی وجود ندارد، اگر ما با آن ها خردمندانه و شجاعانه رو به رو شویم. راه های بسیاری برای کمک وجود دارد اما صرفا با حرف زدن از آن ها به ما کمک نمی شود. باید سریع عمل کنیم.
کمتر از یک دهه بعد، زمانی که انگلستان با هجوم نیروهای نازی در جنگ جهانی دوم تهدید می شد، چرچیل مردم خود را اینگونه برای حفظ ایمانشان ترغیب کرد: ما ناکام و ناامید نخواهیم شد. ما ضعیف و سست نمی شویم. نه شوک های ناگهانی نبرد و نه آزمایش های طولانی ما را از بین نمی برد. ابزارهای لازم را به ما بدهید و ما کار را تمام خواهیم کرد.
در دنیای کسب وکار هم نمونه هایی از این رهبران دیده می شود. مثل کارتین گراهام، مدیر واشنگتن پست در سال ۱۹۷۱ که با عدم اجابت خواسته دولت مبنی بر عدم انتشار اسناد پنتاگون جلوی انزوای مطبوعات را گرفت. او پس از این به دبیران و روزنامه نگارانش کمک کرد همین رویه را دنبال کنند و مجموعه ای از یادداشت ها و گزارش های حیاتی درباره دخالت آمریکا در ویتنام در همان دوران منتشر شد.
اد استاک، مدیر شرکت کالای ورزشی دیک یک نمونه دیگر است. او  در پی کشتار با سلاح گرم در مدارس آمریکایی، بر نفروختن انواع سلاح گرم در فروشگاه هایش اصرار کرد، کاری که خشم مدافعان آزادی حق داشتن اسلحه در آمریکا را برانگیخت و درآمد این شرکت را به شدت کاهش داد.
انسجام، استحکام و تاب آوری، انسانیت و مهربانی را دریابید. بیشتر کارکنان شما درباره سلامت و آینده شغلی خود نگرانند. توضیح دهید که می فهمید نگرانی درباره این چیزهای ترسناک چه حسی دارد اما می توانید با همکاری با یکدیگر از این طوفان عبور کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن