اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رشد ۳ درصدی متوسط قیمت مسکن

هر چند روند معاملات و رشد قیمت ها در بازار مسکن به شدت سال گذشته نیست با این حال آمارها از فرورفتن مسکن در رکود عمیق هم نمی گوید. براساس گزارش های تازه از بازار مسکن در دی ماه سال جاری، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت رشد کرده و معاملات نسبت به آذرماه افزایش یافته هرچند قیمت در بعضی مناطق عقب نشینی کرده است.
متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان رسیده است. این میزان در آذرماه ۱۳ میلیون و ۴۷۷ هزار تومان بود اما آمارهای دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد، در اولین ماه گذشته از زمستان، تورم مسکن به ۳ درصد رسیده است. هم چنین میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در دی ماه سال گذشته، ۹ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که نشان می دهد تورم نقطه به نقطه مسکن در دی ماه سال جاری به ۲۹.۵ درصد رسیده است.
در دی ماه سال جاری ۱۰ هزار و ۸۶۲ فقره معامله مسکن ثبت شده که رشد ۱۳.۲ درصدی را نسبت به  ماه آذر ۹۸ و ۳۶.۷ درصدی را نسبت به دی ماه سال گذشته نشان می دهد. گران ترین معامله در شهر تهران در منطقه یک ثبت شده است. متوسط قیمت مسکن در این منطقه در آذرماه ۳۰ میلیون و ۸۵ هزار تومان بود که در دی ماه به ۳۰ میلیون و ۲۱ هزار تومان رسیده است. ارزان ترین خانه هم در منطقه ۱۸ تهران معامله شده است. متوسط قیمت در این منطقه در دی ماه ۹۸، ۶ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان بوده که  ۴ درصد افزایش یافته است. در مناطقی از تهران مثل منطقه ۵ که بیشترین میزان رشد قیمت را ثبت کرده بود و مناطق۷، ۱۶، ۱۷، ۱۹ و ۲۲ متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در دی ماه کاهش یافته است.
با آغاز سال ۹۸ و پیش بینی به اوج رسیدن قیمت در تیر و مرداد این سال، بعضی تحلیل ها از آغاز دوره رکود مسکن در فصل های سرد سال گفت با این حال تحولات بازار، رشد منفی معاملات را نشان نمی دهد. بعضی کارشناسان پیش بینی کردند که با توجه به بروز سیل و تلاش دولت برای ساخت و ساز بیشتر و رونق فعالیت های ساختمانی، بازار مسکن دست کم تا پایان سال ۹۸ رنگ رکود را به خود نبیند. کلید زدن طرح مسکن ملی، افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق و بالا بردن شرط سنی برای خرید خانه از محل وام مسکن، از اقدامات دولت برای کمک به طرفین بازار بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن