اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دردسرهای «کد دعوت از دوستان»

هفته گذشته، استارتاپ کشمون از غیرفعال سازی کد دعوت از دوستان خبر داد و از یک تجربه در رابطه با این گزینه تشویقی نوشت. این استارتاپ که در زمینه فروش بی واسطه محصولات کشاورزی مثل زعفران، عسل و برنج فعالیت می کند، مثل دیگر کسب وکارها از سیستم کد دعوت برای تشویق افراد به دعوت از دوستان و استفاده از تخفیف خرید اول استفاده می کرد، اما از آغاز هفته گذشته مجبور به توقف این گزینه تشویقی شد.
کشمونی ها نوشتند در هفته های گذشته، آمار استفاده از گزینه کد دعوت از دوستان افزایش یافته درحالیکه میانگین سبد خرید افراد استفاده کننده از کد به میزان قابل توجهی در پایین ترین سطح ممکن بوده است. افزایش غیرطبیعی میزان تخفیف های استفاده شده از این گزینه، توجه گروه فنی را جلب کرد. کشمونی ها دریافتند اسامی تکراری با چند شماره مختلف  در سیستم ثبت شده  به طور زنجیره ای از کدهای دعوت استفاده شده است. کشمون به طور موقت گزینه کددعوت را غیرفعال کرد تا موضوع را دقیق تر بررسی کند. آن ها در نهایت دریافتند که چرا تعداد زیادی خرید اول با کددعوت ثبت شده اما خرید دومی انجام نشده و اینکه چرا تعداد زیادی اسم تکراری به طور پیاپی با شماره های مختلف ثبت نام کرده است.
کشمون در این باره نوشت: «نتیجه‌گیری کلی این بود که احتمالا مورد سوء استفاده‌ی سازمان یافته قرار گرفته ایم. اما تکه‌ی آخر پازل اسکرین شاتی بود که از یک گروه تلگرامی با حدود ۱۸ هزار عضو به دستمان رسید که موضوع آن، سوء استفاده‌ی سازمان یافته از کد تخفیف کسب و کارهاست. با مروری روی چت‌های آن متوجه شدیم بعضی از افراد آن تا ۱۰ شماره‌ی متفاوت داشته و در آن به خرید و فروش شماره‌های استفاده نشده برای کسب و کارهای شناخته شده می‌پردازند. در این میان کسب و کارهایی مانند #بلوبانک ، #باسلام و #کشمون که برای دعوت افراد تازه به کاربران خود هدیه می‌دهند بیشترین آسیب را از چنین گروه هایی خواهند دید».
این استارتاپ اعلام کرد برای جلوگیری از این روند غلط که به زیان کشاورزان تمام می شود، کددعوت از دوستان را متوقف کرده تا بازطراحی بهتری از آن انجام شود.
حمزه قائم پناه، از موسسان کشمون درباره پیش بینی چنین سوءاستفاده هایی در خریدهای اینترنتی نوشت:« ما در کشمون بر مبنای اعتماد و درستکاری افراد پیش می رویم. این موضوع قابل پیش بینی بود اما ما بر مبنای اعتماد پیش رفتیم تا خلافش ثابت شد».
انتشار تجربه های کوچک و بزرک کسب وکارهای نوپا مثل کشمون، به نفع فعالان اقتصادی در اکوسیستم استارتاپی ایران است. به اشتراک گذاشتن چنین تجربیاتی می تواند به دیگر کسب وکارها و صاحبان ایده در مراحل نخست کار کمک کند تا سطح خطای خود را کاهش دهند. هم چنین به اشتراک گذاشتن این تجربه ها در فضای مجازی باعث می شود کاربران فرصت ارائه راه حل های مختلف در این باره و بررسی این راه حل ها  در دیگر کسب وکارها را پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن