اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چرا توسعه اینستاگرام کودکان منتفی شد؟

به گزارش نیویورک تایمز شرکت فیس بوک روز دوشنبه اعلام کرد توسعه اینستاگرام کودک را متوقف کرده است. دلیل فیس بوک، تردیدهایی است که درباره اثر اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی بر سلامت روان کودکان و نوجوانان وجود دارد.
فیس بوک با این استدلال که کودکان به هرحال از اینستاگرام استفاده می کنند، اعلام کرد قصد دارد یک نسخه مناسب برای این کودکان  ایجاد کند. در اپلیکیشنی که فیس بوک وعده آن را داده بود، کودکان با سن ۱۰ تا ۱۲ سال می توانستند عکس های خود را در اینستاگرام اختصاصی شان به اشتراک بگذارند و امکان کنترل اینستاگرام کودکان برای والدین هم فراهم می شد. فیس بوک نخستین شرکتی نیست که قصد دارد شبکه اجتماعی اختصاصی کودکان را راه اندازی کند. پیشتر یوتیوب متعلق به شرکت گوگل، نسخه مناسب کودکان را عرضه کرده بود.
با این حال اعلام خبر ایجاد اینستاگرامی برای کودکان، برای فیس بوک بی دردسر نبود. قانونگذاران، دستگاه های نظارتی و گروه های فعال در زمینه حقوق کودکان تصمیم فیس بوک را مورد نقد قرار دادند. استدلال آن ها این بود که این کار فیس بوک باعث می شود کودکان در سنین بسیار پایین تر،  از شبکه های اجتماعی استفاده کنند. آن ها می گویند فیس بوک با این کار علاوه بر اینکه، از کودکان برابر این خطرات حمایت نمی کند، بلکه به شرمساری از بدن و پرخاشگری بیشتر آن ها  دامن می زند.
مخالفت ها با فیس بوک زمانی بیشتر شد که نشریات گزارش دادند شرکت از مضرات شبکه اجتماعی اینستاگرام بر سلامت روان، به ویژه درباره دختران نوجوان و جوان آگاه است.  براساس بررسی های انجام شده در فیس بوک، شبکه های اجتماعی حس شرمساری دختران از بدن و اضطراب و افسردگی آن ها را بیشتر می کند.
پس از افزایش مخالفت ها، فیس بوک  توسعه اینستاگرام کودکان را به تعویق انداخت اما مخالفت ها با شبکه های اجتماعی و آثار زیان بار آن بر سلامت روان، فراتر از موضوع اینستاگرام کودکان است. اختلال خوردن، تشدید افسردگی، تغییر سبک تغذیه، خودزنی و خودکشی و اعتیاد از آسیب های استفاده از شبکه های اجتماعی است که با ایجاد اینستاگرام کودکان توسعه پیدا می کند.
در ماه می، دادستان ها از ۴۴ ایالت آمریکا با امضای نامه ای از مارک زوکربرگ، مدیر فیس بوک خواستند توسعه اینستاگرام کودکان را متوقف کند. اکنون مدافعان حقوق کودکان خواستار وضع قوانین سخت گیرانه تری برای حفاظت از کودکان در فضای دیجیتالند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن