اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

حراج اوراق بدهی و واگذاری ها در اولویت است؟

بنابر اعلام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، کسری بودجه دولت در سال جاری به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می رسد اما فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرده در بدترین حالت ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از درآمدها محقق نمی شود.
به گفته دژپسند استفاده از عبارت کسری بودجه درست نیست چراکه کسری زمانی رخ می دهد که هزینه ها بر درآمدها پیشی بگیرد اما برآوردهای دولت نشان می دهد در بدبینانه ترین حالت تنها ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از درآمدها محقق نمی شود. وزیر اقتصاد گفت:اکنون در ابتدای سال قرار داریم و تنها پیش‌بینی عدم تحقق مطرح است و براساس پیش‌بینی ما عدد اعلامی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صحیح نیست و برآورد ما نسبت به عدم تحقق درآمدها طی امسال آن هم در بدبینانه‌ترین شرایط ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
دژپسند گفته دولت در تلاش است برای تحقق هرچه بیشتر درآمدها در بودجه سال جاری به منابع مالیاتی و واگذاری ها اتکا کند و اگر بخش عمده ای از درآمدها محقق نشود، دولت از طریق فروش اوراق کسری بودجه را جبران می کند. او هم چنین از برنامه جامع دولت برای مولدسازی دارایی ها خبر داده است.
باتوجه به محدودیت منابع نفت و مشکلات کسب وکارها به دلیل همه گیری کرونا، بعید است دولت بتواند بیش از سال گذشته به منابع مالیاتی اتکا کند. فعالان بخش خصوصی از تشدید مشکلات ناشی از همه گیری کرونا، رکود اقتصادی، کاهش تقاضای داخلی می گویند. به گفته نائب رییس اتاق ایران، یکی از بحران های پیش روی اقتصاد کشور، بحران چک های برگشتی است. به گزارش فعالان بخش خصوصی اوضاع کسب وکارها به اندازه ای بد است که نه صرفا امهال مالیات و بیمه بلکه بخشودگی آن باید در اولویت قرار بگیرد.
دولت در بودجه سال جاری فروش یک میلیون بشکه نفت با نرخ ۵۰ دلار در هر بشکه و اتکا به ۱۹۰ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی را پیش بینی کرده است که با توجه به وضعیت بازار نفت، تشدید تحریم ها و همه گیری کرونا تحقق آن دور به نظر می رسد. هم چنین براساس گزارش های رسمی دولت نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که  با توجه به بودجه عمومی آن رقم بسیار بزرگی است.
به گفته عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی تا اینکه کار دولت با  حراج اوراق بدهی دولت مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان با نرخ سود سالانه ۱۵ درصد بخشی از کسری را جبران کرده است. به گفته همتی این حراج ها ادامه پیدا می کند. هم چنین در بخش درآمدهای ارزی، همتی از تامین ۴.۵ میلیارد دلار ارز برای واردات خبر داده است.
 
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن