اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

حاکم دنیای تسلایی کیست؟

اکونومیست/ آینده نگر

اخیرا ویدئویی از ایلان ماسک منتشر شده‌است که در آن ماسک همراه با هربرت دایس، رییس کمپانی فولکس‌واگن در حال راندن یک خودروی تمام برقی این شرکت آلمانی هستند. این مسئله باعث شد که کمپانی آلمانی مجبور شود هرچه سریع‌تر هرگونه شایعه درباره قرارداد بستن این شرکت با تسلا را تکذیب کند. هر اتفاقی افتاده باشد یا نیفتاده باشد، چیزی که از این ملاقات می‌فهمیم این است که صنعت خودروسازی بالاخره انقلاب خودروهای الکتریکی را کاملا جدی گرفته‌است.
بسیاری از غول‌های خودروسازی در حال آماده کردن خود برای ورود بسیار قدرتمند به این مسیر هستند و قصد دارند هرچه سریع‌تر از بنزین به برق تغییر مسیر بدهند. اخبار زیادی هم در این زمینه منتشر می‌شوند. مثلا همین چند روز پیش در اخبار آمد که منابع نزدیک به تسلا می‌گویند این شرکت به دنبال تولید آزمایشی مدلی جدید از خودروی مدل وای است که یک خودروی کراس‌اُور محسوب می‌شود. پیش از این ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، از عرضه برخی مدل‌های ارزان‌تر تولیدات تسلا در ماه‌های آینده خبر داده‌بود. اما در این زمینه توضیحات دقیقی ارائه نشده بود. اولین بار در جولای گذشته اخباری در مورد تولید مدل‌های ارزان‌تر خودروهای تسلا از سوی برخی منابع منتشر شده‌بود. در مورد قیمت دقیق نمونه ارزان‌تر خودروی مدل وای تسلا اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. برخی منابع این قیمت را ۴۵ هزار دلار و برخی دیگر تا ۴۸ هزار دلار برآورد کرده‌اند.
درگیری‌های زیادی در همین ابتدای کار وجود دارد. برای مثال چگونگی جذب و انتقال قدرت در خودروها نیازمند راه‌هایی جدید است که نیازمند باتری و نرم‌افزارهایی هستند که باتری را با موتور همگام می‌کنند و از سوی دیگر هم به داده‌هایی نیاز داریم که از خودروهایی جمع‌آوری می‌شوند که شاید قرار باشد بتوانند یک روز بدون راننده حرکت کنند. در حال حاضر بیش از ۲۵۰ بنگاه موتورهای الکتریکی تولید می‌کنند. ۴۷ کارخانه تولید باتری هم در حال حاضر در دست احداث قرار دارند. آنجان کومار از شرکت مشاور فراست اند سولیوان، پیش‌بینی می‌کند که ظرفیت باتری خودروهای الکتریکی جدید در مجموع از ۸۸ گیگاوات‌ساعت در سال ۲۰۱۹، که برای تامین برق کل ایالت عظیم تگزاس برای مدت دو ساعت کافی است، به ۱۴۰۰ گیگاوات ساعت در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. خودروسازهای جاافتاده به دنبال راهی برای رها شدن از شر انحصار شرکت‌های بزرگ فناوری در زمینه نرم‏افزار هستند.
*ارزشی نامحدود
مجموع ارزش بازار بنگاه‌هایی که تنها خودروهای الکتریکی تولید می‌کنند و در بورس حضور دارند بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار است. به این مجموعه باتری‌سازها را هم اضافه کنید و مجموعه صنعتی خودروهای برقی که چیزی در حدود ۴۰۰ هزار خودرو در سال می‌سازد را هم به آن اضافه کنید تا در نهایت به عدد ۶۷۰ میلیارد دلار برسید. این عدد چیزی در حدود ۶۰ درصدِ خودروسازان سنتی است که در طول سال تقریبا ۶۸ میلیون خودرو تولید می‌کنند که تقریبا همگی از بنزین استفاده می‌کنند.
در چین هم شرکت‌های فراوانی وجود دارند که از تسلا الگو گرفته‌اند. شرکت‌هایی چون نیو، شپنگ و لی. این شرکت‌ها همین حالا هم در بازار سهام نیویورک حضور دارند. این کمپانی‌ها از نیروی کار ارزان داخلی چین بهره می‌برند و بازار داخلی بسیار خوبی هم دارند و به باتری‌سازهای بسیار قدرتمندی هم نزدیک هستند که در جهان بزرگ‌ترین باتری‌سازها به حساب می‌آیند. شرکت نیو که تا مرز سقوط رفت و دولت مجبور به نجاتش شد، در حال حاضر ارزشی در حدود ۲۴ میلیارد دلار دارد.
همین مسئله نشان می‌دهد که دنیای جدید تسلایی چقدر خواهان دارد و کمپانی‌های زیادی در آن هستند که باید نشان بدهند دارایی معنوی و فکری خوبی دارند که بتواند آن‌ها را از بقیه متفاوت کند. جدای از این مسئله این کمپانی‌ها باید ثابت کنند که می‌توانند خودروهای خود را فروخته و از آن‌ها نگهداری کرده و تعمیرشان کنند. هنوز برای تعیین برندگان و بازندگان قطعی زود است و امکان دارد که کمپانی خود آقای ماسک هم شکست بخورد اما رویای او برای داشتن یک آینده الکتریکی همین حالا هم رویایی پیروز از آب درآمده‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن