اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سود سرشار در بازرگانی داخلی ایران

در اکوسیستم استارت آپی ایران رقابت تنگاتنگی بین پتلفرم های فروش عمومی و تخصصی محصولات مختلف، از اقلام دست دوم گرفته تا محصولات تولیدی شکل گرفته است. غیر از دیوار و شیپور که از سال ها پیش با ایده فروش اقلام دست دوم تاسیس شده و امروز وارد حوزه های دیگر شده اند، بازارهای آنلاین و خرید بی واسطه محصولات مثل باسلام و کشمون هم فعالیت می کنند و این غیر از حساب های مختلف در شبکه های اجتماعی است که سوغات یا محصولات مناطقی خاص از کشور را به مردم می فروشند.
روند موفقیت دیوار به عنوان نخستین پتلفرم خرید و فروش آنلاین و توسعه فعالیت دیگر پتلفرم ها نشان می دهد در بازرگانی داخلی ایران فرصت های بسیاری نهفته است. براساس آخرین آماری که از سوی مدیرعامل دیوار در گفت وگو با رسانه ها اعلام شده، این پتلفرم روزانه بیش از ۵۰۰ هزار آگهی از سراسر کشور دریافت می کند که از این تعداد، ۳۶۰ هزار آگهی در کل دسته بندی های طول روز منتشر می شود. در سال گذشته در هر روز به طور میانگین، ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار آگهی در دیوار منتشر شده است. هم اکنون تعداد کاربران دیوار، اعم از اندروید، آی او اس و وب سایت به بیش از ۳۵ میلیون رسیده است. هم چنین ۴۴۷ هزار کسب وکار در سال گذشته در این پتلفرم محصول خود را می فروختند که با شکل گیری دیوار فروشگاه ها، این آمار رو به افزایش است.
اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار در این باره به هفته نامه شنبه گفت:« در سمت دیوار فروشگاه‌ها تاکنون ۱۳هزار فروشگاه تاییدشده داریم که در حال فعالیت روی دیوار فروشگاه‌ها هستند که بیش از ۷۰‌هزار محصول مختلف را آگهی کرده‌اند. ما تخمین جالب‌توجهی هم از این عدد ۱۳هزار فروشگاه زده‌ایم و محاسبه کردیم که اگر از جنوبی‌ترین نقطه خیابان ولیعصر ‌تا میدان تجریش، فروشگاه‌های فیزیکی راه‌اندازی کنید، باز هم برای جا‌دادن ۱۳هزار فروشگاه فضا کم می‌آید. اما این فروشگاه‌ها روی دیوار قرار گرفته‌اند و پنل فروشگاهی دیوار را در اختیار گرفته‌اند و کالاهای نو خود را عرضه می‌کنند».
به گفته تحلیل گران و کارشناسان با همه گیری کرونا، مقاومت مردم دربرابر خدمات استارت آپ ها کمتر شده است. شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ در این باره گفت:« پیش از همه‌گیری کرونا خدمات استارت اپ ها مشتریان محدودی در بخش‌هایی از جامعه داشت اما همه‌گیری کرونا باعث شد مردم به‌ضرورت استفاده از این خدمات پی ببرند و این رخداد مثبتی در اقتصاد نوآوری کشور است.پیش‌ازاین، گروه خاصی از مردم به خرید الکترونیکی تمایل نشان می‌دادند و از فروشگاه‌های اینترنتی اقلام روزمره را می‌خریدند اما امروز، خرید از این فروشگاه‌ها در حال تبدیل‌شدن به یک عادت است. خرید اینترنتی و دیگر خدمات اقتصاد نوآوری محدود به اقشاری مثل طبقه مرفه جامعه یا تحصیل‌کرده نیست».
با این حال این بازار پرسود برای این پلتفرم ها بدون چالش نیست. محدودیت های ناشی از قطعی اینترنت در آینده، چالش های حذف آگهی و کلاهبرداری های اینترنتی  از موانع توسعه این کسب وکارهاست. باید دید این پتلفرم ها تا چه اندازه می توانند سطح اعتماد را، به عنوان اصلی ترین نقش آفرین در معاملات تجاری، افزایش دهند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن