اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تناقض رفتار دستگاه های دولتی خسته کننده است

سید عادل امامی، عضو مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران

امسال از طرف مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام‌گذاری شده است. به طور حتم نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقق شعار سال غیرقابل‌انکار است. اما برای جهش تولید و اثربخشی هرچه بیشتر شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشور یک سوال جدی مطرح است. آیا در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور و در وزارت خانه های مختلف یکپارچگی در تصمیم گیری ها وجود دارد؟ متاسفانه در طرح ریزی های کلان کشور یکپارچگی لازم وجود ندارد و وزارت خانه های مرتبط با هماهنگی لازم در این زمینه عمل نمی کنند. بسیاری از صاحبان کسب وکار از این چندگانگی در تصمیم گیری ها خسته شده و ترجیح می دهند سرمایه شان را در  زمینه های کم دردسرتری مثل واسطه گری به کار بگیرند و به دیگر بازارها وارد شوند.
 در بین کسب وکارهای مختلف، تنها شرکت هایی با بنیه مالی قوی می توانند در برابر فشارهای ناشی از تناقض رفتار دستگاه های دولتی و ناهماهنگی ها تاب آورند. شرکت های دانش بنیان که بیشتر از جمله شرکت های کوچک و متوسط به شمار می روند،  از عدم یکپارچگی در تصمیم گیری ها آسیب می بینند. برای اهرم قرار دادن شرکت های دانش بنیان و عبور از بحران اقتصادی امروز، هماهنگی در سازمان های مختلف دولتی و نهادهای مختلف حکومتی ضروری است. در شرایط کنونی به تلاش جدی دولت برای صیانت و حفظ کسب وکارهای موجود نیاز داریم و چه راهی بهتر از  بالا بردن سطح هماهنگی دستگاه های دولتی در رفتار با کسب و کارهای دانش بنیان.
نکته مهم دیگر در بهبود اثربخشی شرکت های دانش بنیان در اقتصاد ایران استفاده از هم افزایی عمومی است. شرکت های دانش بنیان و تشکل های مرتبط در واقع، مجموعه ای از متخصصان و نخبگان است که می تواند در عرصه های مختلف پیشنهادهای عملیاتی ارائه کند. از جمله در حوزه هایی مثل مالیات و بیمه که نوآوری در آن می تواند به همه کسب وکارها در اقتصاد ایران را نفع برساند.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن