اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ترکیب صاحبان کسب وکارهای مجازی در ایران به زودی تغییر می کند

حیات کسب وکارهای مجازی و توسعه بازار داخلی برای استارت اپ های بزرگ و کوچک به توسعه اینترنت گره خورده است. براساس آمار سال گذشته، یک هزار و ۸۴۷ پروانه کسب وکار مجازی در کشور صادر شده است که استان تهران در صدر دریافت کنندگان آن است. خبر خوب اینکه با تحقق دسترسی ۱۰۰ شهروندان و ۹۸.۵ درصدی روستاییان به اینترنت، فرصت های بیشتری برای همه استان ها، شهرها و روستاهای دور و نزدیک کشور برای رسیدن به سهم بیشتر در کسب وکارهای مجازی فراهم شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرامش اعلام کرد ۱۰۰ درصد شهروندان ایرانی به اینترنت متصل شده اند. به نوشته آذری جهرمی، ۹۸.۵ درصد از روستاییان هم به اینترنت دسترسی پیدا کردند.
یک هفته پیش از این جمال هادیان، رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در شبکه های اجتماعی از دسترسی همگانی به اینترنت خبر داده و نوشت:« میوه‌های درختِ ‫اینترنت روستایی کم کم به بار می‌نشیند و ‫دسترسی همگانی و ‫عدالت ارتباطی و ‫ایران هوشمند را تحقق می‌بخشد».
براساس آمار رسمی در ایران ۲۹ هزار روستا در کشور به اینترنت دسترسی دارند و تعداد اشتراک های روستایی ۳ میلیون اشتراک است. هم چنین ۴۴ هزار روستا و ۸۲ هزار کیلومتر جاده اکنون تحت پوشش همراه اول و ۱۸ هزار روستا و ۶۴ هزار کیلومتر جاده تحت پوشش ایرانسل است. آمارهای سال ۹۷ نشان می دهد از سال ۹۲ تا ۹۶، ۲۷ هزار روستا به اینترنت دسترسی پیدا کرد و پیش از آن هیچ روستایی از این فناوری برخوردار نبود.
ایسنا نوشت تا پایان سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۹، به ۸۹ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۴۷۸ رسیده که شامل ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۲۸ مشترک اینترنت پهن‌باند سیار و ۵ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۶۵۰ مشترک اینترنت پهن‌باند ثابت می‌شود. مطابق این آمار، ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند تا پایان سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹، به ۱۰۶.۳۵ درصد رسیده که ۱۰۰.۲۲ درصد آن مربوط به ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند سیار و ۶.۱۳ درصد مربوط‌به ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت است.  
توسعه اینترنت می تواند امیدها به توسعه مناطق محروم، درآمدزایی از مهارت های بومی، دسترسی آسان به منابع آموزشی و آموزش رسمی را تقویت کند. در شهرهایی مانند خراسان شمالی، بوشهر، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، هرمزگان، همدان سهم مشارکت زنان از کسب و کارهای عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی صفر درصد است. این امید وجود دارد که با تحقق دسترسی ۱۰۰ دسترسی به اینترنت در چندسال آینده، ترکیب صاحبان کسب وکارهای مجازی در کشور تغییر کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن