اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

برررسی مستند «زیر این چتر باران می‌بارد»

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این فیلم که محصول این «مرکز» و «اتاق بازرگانی تهران» است، در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت موفق به دریافت جایزه سوم بخش مستندهای کارآفرینی این رویداد شده بود.

در این نشست، علی حیدری نایب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در سخنانی اظهار کرد: این بحران که آقای جواهری در فیلم اشاره کردند واقعاً جدی است. حال چرا جامعه هنری ما در این چهار دهه به این معضل نپرداخته، خود جای سوال دارد! چه از جهت مثبت یا منفی و حتی از جهت توصیف موضوع. این خلائی بوده که وجود داشته است. البته ما باید این فیلم را از اسپانسر آن که اتاق بازرگانی است، جدا کنیم.
دکتر هاشمی نماینده معاونت اقتصادی سازمان هم در این جلسه گفت: قصد این فیلم این است که تخیلات ما را به سمت واقعیت ببرد. من سال ۹۲ تا ۹۵ بازرس شعبه ۸ تهران بودم و این کارفرماها را می‌شناسم و همینجا اعلام می‌کنم که هیچ شرکتی در کشور به خاطر هزینه‌های تامین اجتماعی ورشکست نشده است؛ یعنی دلیل ورشکستی شرکت‌های کشور تامین اجتماعی نیست.
وی تاکید کرد: هزینه درمانی که به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود بسیار ناچیز است. شما باید در فیلم اشاره می‌کردید که مثلاً یک کارگر ساختمانی ماهی چقدر هزینه تامین اجتماعی می‌کند و پس از بازنشستگی ماهی چقدر می‌گیرد!
دکتر سلیمانیه مدیر امور نظرسنجی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی نیز در این نشست گفت: این مستند جزء معدود فیلم‌هایی است که در این حوزه ساخته شده و کمتر فرصت شده که ما با همدیگر بنشینیم و از دید تولیدات هنری و از بیرون به سازمان نگاه کنیم.
وی یادآور شد: به نظرم ما باید با عدد و رقم صحبت کنیم. ماجرا واقعاً پیچیده است. من چند تا عدد و رقم عرض می‌کنم؛ سال ۹۴ که پیمایش سرمایه اجتماعی انجام شد، سازمان تامین اجتماعی بعد از شهرداری دومین سازمان دارای پایین‌ترین سرمایه اجتماعی در کشور بود. پژوهش‌هایی که انجام دادیم نشان داد که چه در بخش درون سازمانی و چه برون سازمانی، بحث نارضایتی از خدمات سازمان بحثی جدی هست.
سلیمانیه ادامه داد: سال گذشته پژوهشی که از کارمندان سازمان هم انجام دادیم، ۷۳ درصد نارضایتی در داخل خود سازمان وجود داشت. از بین ۹۰۰ نفر، بیشترین نارضایتی هم از سیستم انتصابات بود. من در مجموع از خانم جهانگیری خیلی متشکرم که باب این موضوع را باز کردند.
کتایون جهانگیری کارگردان مستند «زیر این چتر باران نمی‌بارد» هم خطاب به حضار اظهار کرد: من همه‌جا می‌روم و چون پیاده هستم خیلی چیزها را می‌شنوم. مردم از سازمان تامین اجتماعی ناراضی‌اند. من حرف‌های مردم را گوش دادم و به عنوان یک مستندساز موظفم براساس شناخت و دریافتم، فیلمم را بسازم. اتفاقاً خیلی‌ها به من گفتند که فیلم به نفع سازمان تامین اجتماعی ساخته شده و خودم هم این را بیشتر قبول دارم. از دید من سازمان تامین اجتماعی قربانی هست که دارد بقیه را هم قربانی می‌کند، عین کسی که دارد غرق می‌شود.
وی تاکید کرد: من در این فیلم به دنبال پاسخ این سوال هستم که این بحران چگونه در سازمان تامین اجتماعی رخ داده است. بر خلاف نظر شما، فیلم به نفع طبقه کارگر ساخته شده و نه کارفرما؛ چون در فیلم می‌گوییم که اگر به کارفرما فشار آورده شود، سرمایه‌اش را جمع می‌کند و کنار می‌کشد و یا نیروی کارش را کم می‌کند که همه این‌ها به ضرر قشر کارگر است. به نظرم سازمان تامین اجتماعی باید مثل یک ترازو عمل کرده و تعادل را برقرار کند. لطفاً با دقت بیشتری فیلم را ببینید. من به دنبال این نبودم که علیه سازمان فیلم بسازم، اما شما مطمئن باشید خیلی اشتباهات دارد رخ می‌دهد.
در پایان این جلسه، حسینی مدیر گزینش سازمان گفت: سازمان تلاش خودش را کرده است. این نکته درست نیست که چون ما منابع کم داریم، پس فشار را به کارفرما می‌آوریم. ما پول بی‌جا از کسی نمی‌گیریم. به هر حال باید به فکر این باشیم که منابع سازمان را تامین کنیم. کاش شما با معاونت اقتصادی سازمان هم گفتگو می‌کردید که چطور یک زمان‌هایی ما برای صدهزار تومان پول باید در بین تمام صندوق‌ها و حساب‌هایمان بگردیم تا آن را جور کنیم و مستمری را سر موقع پرداخت کنیم!  
حیدری هم در تکمیل این صحبت‌ها گفت: مراودات سازمان با مردم زیاد است، پس طبیعتاً نقد هم زیاد است. برای مثال مردم چقدر با گردشگری ارتباط دارند که در این حرفه نارضایتی وجود داشته باشد؟ ببینید برای انجام اصلاحات به یک دوره تنفس نیاز است تا بتوانید اصلاحات لازم را انجام بدهید. این دوره تنفس را سازمان ندارد. خیلی از مشکلات در ید سازمان نیست ولی قطعاً این کار، کار ارزشمندی است و این که شما چالش ایجاد کردید و ذهنیتی را مطرح کردید که نقد شود، این قابل تقدیر است.
گفتنی است: در مستند ۸۰ دقیقه‌ای «زیر این چتر باران می‌بارد»، فیلمسازی که خبر ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی او را نگران کرده، تصمیم می‌گیرد پرده از معمای بحران سازمان بردارد…
عوامل تولید این مستند عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: کتایون جهانگیری، فیلمبرداران: مهدی آزادی و ایمان شریفی، صدابردار: کاوه صولتی، تدوینگر: مهدی ایروانی، صداگذار: عرفان یزدی، آهنگساز: نیما ناجی، طراحی و ترکیب موسیقی: حمیدرضا یراقچیان، محصول: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن