اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

انتظار صنعت از وزیر صمت، اراده برای انجام تصمیم های بزرگ است

محمدرضا نجفی منش

امروز مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهاد صمت رای اعتماد داد و وزارت صمت پس از نزدیک به چهارماه اداره با حضور سرپرست، به دست وزیر سپرده می شود. هرچند زمان زیادی از عمر دولت باقی نمانده اما وزیر صمت کنونی هم این فرصت را دارد تا با تصمیم گیری درباره بعضی موضوعات به تسهیل فضای کسب وکار در کشور و بهبود وضعیت صنایع کمک کند.
سپردن بیشتر کارها به تشکل های بخش خصوصی یکی از مهم ترین اولویت هایی است که وزیر صمت می تواند با در نظر گرفتن آن به تسهیل فضای کسب وکار کمک کند. دخالت دولت در قیمت گذاری باعث گرفتاری های بسیاری برای صنایع شده که وزیر صمت جدید می تواند در رفع آن نقش موثری ایفا کند. تخصیص ارز مورد نیاز صنایع و تقویت قدرت چانه زنی وزارت صمت به عنوان متولی صنایع کشور با بانک مرکزی، اولویتی دیگر است. بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز صنایع وارد شده اما در گمرک منتظر تخصیص ارز و ترخیص است و در اینجا به همیاری و همکاری بیشتر وزارت صمت نیاز داریم.
افزایش سطح تولید داخل برای کاستن از مصارف ارزی صنعت با هدف برآورده کردن تقاضای داخل و پیشرفت صنایع از دیگر اولویت های مورد نظر در بخش خصوصی است. هم چنین وزارت صمت باید برای به گردش درآمدن چرخ صنایع، تامین مواد اولیه از صنایع بالادستی داخلی را برای صنایع پایین دستی کشور تسهیل کند. ایران از تولیدکنندگان مس، فولاد و آلومینیوم در جهان است و تسهیل  دسترسی صنایع پایین دستی به محصولات صنایع بالادستی به بهبود عملکرد صنعت و ارزش افزوده در صادرات کشور منجر می شود.
شاید اینطور به نظر برسد که دولت و به ویژه وزیر صمت، وقت کمی برای انجام همه این اولویت ها و امور دارد اما اگر اراده این کار وجود داشته باشد، تنگنای زمان اهمیتی ندارد. کافی است وزیر در مورد  فعالیت بیشتر تشکل ها یا عدم دخالت دولت در امور اقتصادی و قیمت گذاری تصمیم بگیرد. متاسفانه پیشتر چنین اراده ای وجود نداشته درحالیکه انجام این کارها زمان و هزینه زیادی از دولت صرف نمی کند. وزارت صمت به بیش از ۴۰ درصد از فعالیت های اقتصادی در  کشور مربوط است. امیدواریم حضور وزیر پس از چهارماه در این وزارت خانه به توسعه هرچه بیشتر فعالیت های صنعتی در کشور کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن