اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

افزایش نرخ تورم در کشورهای اروپایی

ایسنا

 مرکز آمار اروپا اعلام کرد نرخ تورم دوازده ماه منتهی به فوریه ۲۰۱۹ در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به ۱.۵ درصد خواهد رسید که ۰.۱ درصد بیش‌تر از رقم ثبت شده در مدت مشابه ماه قبل است. بخش انرژی با تورم ۳.۵۳ درصدی کماکان بزرگ‌ترین محرک نرخ تورم در منطقه یورو است و پس از انرژی، غذا و دخانیات با تورم .۴ درصدی، خدمات با تورم ۱.۳ درصدی و کالاهای صنعتی غیر از بخش انرژی با تورم ۰.۳ درصدی قرار دارند.
بالاترین نرخ تورم ثبت شده در ماه‌های اخیر متعلق به ماه اکتبر سال گذشته با تورم ۲.۳ درصدی است و پس از این ماه، نرخ تورم ماه سپتامبر سال گذشته با ۲.۱ درصد و ماه نوامبر همان سال با تورم ۱.۹ درصدی در رده‌های بعدی قرار دارند. کمترین نرخ تورم ثبت شده نیز مربوط به فوریه ۲۰۱۸ با تورم ۱.۱ درصدی بوده است.
طبق تعریف مرکز آمار اتحادیه اروپا، نرخ تورم سالانه به تغییرات قیمت اقلام ماه جاری در مقایسه با قیمت همان اقلام در مدت مشابه سال گذشته اشاره دارد.
در بین کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ژانویه ۲۰۱۹ در ایسلند ۱.۸ درصد، نروژ ۳.۶ درصد و سوئیس ۰.۷ درصد بوده است. نرخ تورم هر سه این کشورها در ماه ژانویه در مقایسه با ماه قبل کاهشی و به ترتیب برابر منفی ۱، منفی ۰.۶ درصد و منفی ۰.۶ درصد بوده است.
لازم به ذکر است منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس،لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن