اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اما و اگرهای مالیات بر خودروهای لوکس

ایلنا

جلیل کاربخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد پیش‌بینی اخد مالیات از دارندگان خودروهای با ارزش بیش از ۱ میلیارد تومان اظهار کرد: برای سال سوم است که مالیات به خودروهای با ارزش بیش از ۱ میلیارد تومان و خانه‌های بیش از ۱۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه منظور می‌شود. این موضوع در لایحه‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ هم بود و تاکنون این موضوع درآمدی برای سازمان مالیاتی نداشته است.
وی افزود: دستورالعمل بودجه سال ۹۹، در بهمن ۹۹ ابلاغ کردند یعنی دولت قبل چندان تمایلی به وصول این پایه مالیاتی نداشت، این طرحی بود که از مجلس به بودجه ابلاغ شد و دولت هم به آن اعتقادی نداشت. برای سال ۱۴۰۰ هم در خردادماه جلساتی برگزار شد اما هنوز اقدامی نشده است.
نایب رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد که این مالیات تعریف شده تاکنون چندان تاثیرگذاری نبوده و نخواهد بود. قانون‌گذار ارزش پایه دارایی‌ها را در قانون مشخص کرده است. در آبان ۹۸ در فصل بررسی بودجه این ارزش پایه دارایی‌ها مشخص شد. ۷۰۰ میلیون تومان در سال ۹۸ قابل مقایسه با سال ۱۴۰۰ نیست ولی در همین سال‌ها هم همین رقم تکرار شد. به نظر می‌رسد که رقمی که مشخص شده بود چندان منطقی نبود.
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: قانون‌گذار می‌توانست مشخص کند که ارز پایه دارایی‌ها برای این مالیات را یک کمیته مشخص کند اما مشخصا در متن قانون و لایحه آن را اورده و همین موضوع یکی از دلایلی بود که این قانون قابلیت اجرایی نداشت. علاوه بر این زیرساخت‌ها موجود نبود و برخی از دستگاه‌ها همکاری لازم را نداشتند. بنابراین به این شیوه دو سال گذشته باز هم این مالیات تاثیری نخواهد داشت و کمکی به درآمدهای دولت نخواهد داشت.
به گزارش ایلنا، مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۱، مجموع ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی اعم از اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از ۱۰ میلیارد ریال (یک میلیارد تومان) ‌مشمول مالیات شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن